De winst van verliestaal
Wil jij voorkomen dat jouw lezers afhaken bij het lezen van jouw teksten? En voorkomen dat de bezoekers van je website alsnog naar een ander gaan? En zich voor de nieuwsbrief van een ander inschrijven? Lees dan snel verder.
Je toekomstige klanten zijn namelijk naar iets op zoek. Ze zijn niet meer tevreden en happy. Ze zijn iets kwijtgeraakt: hun baan, hun partner, hun plezier in het leven, hun zelfvertrouwen of misschien wel iets anders. Of ze missen genoeg inkomen, tijd, kennis, (zelf)waardering of iets dergelijks. Daarom surfen ze o.a. rond op internet. Ze zoeken een oplossing voor die onvrede. En het laatste dat ze willen is die kans missen. En laat jij nou die oplossing kunnen bieden?
Zo trek je de aandacht op Facebook
Daarom trekt jouw – zorgvuldig geschreven – bericht op Facebook opeens hun aandacht. Goh. Interessant. Want jouw zorgvuldig geschreven bericht triggert bij hen iets van binnen. Hun nieuwsgierigheid is gewekt. Ha!
Als je bericht tenminste sterk en interessant genoeg is geschreven. Anders scrollen die potentiële nieuwe klanten gewoon door. Naar het zoveelste grappige kattenfilmpje. Of misschien naar het Facebook-bericht van een andere ondernemer dat ze wél interessant genoeg vinden. Ay.
Zo lok je bezoekers naar je website
Pas je lezers geïnteresseerd zijn, klikken ze door naar je website. Waar ze – wederom – geïnteresseerd de teksten op je website lezen. Je homepage. Je ‘Over mij’ pagina. Je aanbod. Je referenties. Je blogs.
Als de teksten op je site tenminste duidelijk, interessant en aantrekkelijk genoeg zijn. Je website kan dus niet zonder de wow-factor. Anders is de kans groot dat de bezoekers jouw website al na een paar regels wegklikken.
Zo schrijf je boeiende blogs
Die lezers, jouw ideale klanten, zullen – als het goed is – ook geïntrigeerd je blogs gaan lezen. Denkend: “Wow. Dat wist ik niet. Goh. Interessant.” Of “Jemig, wat herkenbaar. Ik dacht altijd dat ik de enige was die dit zo denkt/voelt/meemaakt”. Of zoiets he. ?
Als je blogs tenminste voor genoeg herkenning zorgen. Als je blogs genoeg waarde hebben: interessante informatie en tips waar je lezers echt iets mee kunnen. Als je blogs waardevol zijn. En je jouw lezers blij verrast *wow* dat jij deze informatie deelt. En nog gratis ook. Nogmaals wow.
Zo zorg je dat klanten een afspraak maken
Als ook nog jouw aanbod sterk verwoord is, willen jouw lezers niets anders dan op jouw afspraakbutton klikken. Nu of in een later stadium. Dat doen ze echter pas als je jouw verhaal duidelijk en overtuigend genoeg hebt verwoord. Pas als je met jouw woorden het vertrouwen van je lezer hebt gewonnen.
Want het laatste dat je wilt, is dat die geïnteresseerde bezoeker van je website alsnog de keuze maakt voor een van je concullega’s. Toch? Je wilt van die lezer/bezoeker een klant maken.
Uhm. Maar hoe doe je dat dan?
Verliestaal: het ergste dat kan gebeuren
Het geheim? Maak gebruik van verliestaal. Verliestaal is je lezer beïnvloeden door een doemscenario te schetsen. Je speelt dan in op de oeroude angst van de mens om iets te missen. Iets niet te weten of ergens niet bij te horen. Of om iets niet goed te doen. Onbewust willen we namelijk altijd de (mogelijke) stress van verlies vermijden.
FOMO
In het Engels noemen ze dit verschijnsel FOMO (Fear Of Missing Out). Want wist je dat onze beslissingen (en dus ook ons aankoopgedrag) voor 95% worden bepaald door ons onderbewuste? We blijken ook twee keer zo hard onze best te doen om verlies te voorkomen dan om winst te behalen. Het is dus slim om hiervan gebruik te maken in je marketingteksten!
Bekende voorbeelden van FOMO zijn:
– Mis deze aanbieding niet. Klik hier…
– Vergeet niet om…
– Voorkom dat je…
– Op = op
– Vol = vol
Zo gebruik je verliestaal
Heb je het gemerkt? Ook in de eerste alinea – en op een aantal andere plekken – heb ik heel bewust gebruik gemaakt van verliestaal. Lees deze hele tekst straks nog maar eens terug. ?
Heb je zelf het effect ervaren? En had je de neiging om snel door te lezen? Die neiging om eerder nieuwsgierig door te lezen zullen je klanten ook hebben als jij verliestaal gebruikt. #justsaying
Zo krijg je meer inschrijvingen op je nieuwsbrief
Een bekend voorbeeld is de call-to-action om je toch vooral in te schrijven voor een nieuwsbrief van bedrijven. Want veel ondernemers doen zich hierbij tekort. Kijk maar eens op een willekeurige website en er staat:
Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Hmm. Een tikkie saai. Niet echt origineel. En vooral: weinig uitnodigend. Ik heb dan in ieder geval nog niet de neiging om direct op de aanmeldknop te drukken. Jij? Een gemiste kans dus!
Voorkom deze veelgemaakte fout bij je nieuwsbrief
Een andere fout die veel ondernemers maken, is dat ze niet het voordeel benoemen van hun nieuwsbrief. Wat mis ik, als ik me NIET inschrijf? De kunst is om ook dat te benoemen!
Twee voorbeelden:
– Meld je aan en mis niet langer de onze beste boekhoudtips
– Meld je aan en loop onze weg=weg wijnaanbiedingen niet mis!
De winst van verliestaal
Met verliestaal is dus veel winst te behalen als het gaat om je klanten te overtuigen iets juist WEL te doen. Doe er je voordeel mee! In mijn volgende blog zal ik nader ingaan op winsttaal. Want ja, die bestaat ook! Mis m’n blog niet. #staytuned ?
Veel plezier bij het schrijven van jouw verliestaal! 😉
Ilse
PS: Denk jij nu, oei… Ik moet nu echt met mijn teksten aan de slag? Omdat je nu misschien nog omzet laat liggen? Meld je dan aan voor mijn schrijfcoaching. In 2,5 uur zorgen we ervoor dat je teksten win-win worden voor jou EN je ideale klant! ✅
PS: Achter de schermen ben ik met iets heel gaafs bezig: een online schrijftraining voor ondernemers. Ik ben heel benieuwd wat jij zou willen leren tijdens een online schrijftraining. Wil jij me helpen door een korte vragenlijst in te vullen? Ja? Super! Klik hier: https://goo.gl/forms/MdgWjgeL1LwqdeVj2
Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.
3 reacties
Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!
Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en storyteller! Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij
Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!
Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?
Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!
CONTACT
Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl
KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01
Hey,
Wat een super mooie blog.
Erg leuk om te lezen.
Ik ga zeker meer blogs lezen!
Nou dat vind ik dan weer erg leuk om te lezen 😉 Dank je wel! Groetjes, Ilse
PS: als je je opgeeft voor mijn mailinglist mis je nooit meer een blog ;-). Want dan krijg je ze elke blog elke twee weken automatisch in je inbox #justsaying 😉