De win-win van winsttaal

schrijftips taaltips bewustwoording ilse de boer schrijfcoach blogtips blog schrijftraining schrijfworkshop

In mijn vorige blog ‘De winst van verliestaal’ heb ik je al de grote voordelen uitgelegd van het gebruik van verliestaal. Niet gelezen? Lees het blog hier alsnog. Mis ‘m niet. Want je leest hier ook hoe je bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief kunt verhogen door een klein zinnetje te veranderen. #justsaying 😉

 

Voordeel of nadeel? 
Bij verliestaal benoem je de NADELEN als je lezers iets niet doen. De tegenhanger van verliestaal is – je raadt het al – winsttaal. Hier focus je juist op Het Grote Voordeel voor je lezers. Wat levert het je lezers op? Je kunt deze beide schrijftechnieken heel goed gebruiken om je lezers te overtuigen sneller in actie te komen.

 

Gretig en hebberig 
Als je je woorden zorgvuldig kiest, prikkel je namelijk de nieuwsgierigheid van je lezers. Je maakt je lezers bovendien gretiger en hebberiger. We houden nu eenmaal niet van verliezen. We willen geen mooie kansen mislopen.

 

Sneller reageren
Marketeers maken hier slim gebruik van door verliestaal-kreten te gebruiken als:
‘bijna uitverkocht
‘nog 2 plekken beschikbaar’
‘alleen vandaag nog geldig’

 

Of wat Booking.com bijvoorbeeld heel slim doet: ‘Deze accommodatie wordt momenteel door 3 bezoekers bekeken’. Als je jezelf in gedachten al helemaal ziet zitten in die gave hotelkamer in die gave stad (zeker voor hee *wow* toevallig dat speciale actietarief), zul je vervolgens nét iets sneller op die reserveerknop klikken (want stel je voor dat je net te laat bent 😖)! En daar is het deze bedrijven tenslotte om te doen. En dat is tenslotte ook uiteindelijk waar het jou om te doen is: meer klanten binnenhalen dankzij jouw goede teksten. Toch?

 

Gevoelig voor voordeel 
We zijn bovendien allemaal wel gevoelig voor speciale aanbiedingen en het behalen van extra voordeel. Toch? Woorden als ‘gratis’, ‘korting’, ‘actie’ en ‘cadeau’ doen het altijd goed. Dit is de win-win van winsttaal: maak hier dus vooral gebruik van in je teksten waar mogelijk.

 

Nog een paar voorbeelden van verliestaal:
– Mis niet langer onze nieuwste vakantie-aanbiedingen. Schrijf je nu in voor onze maandelijkse topdeals naar de zon!

– Loop deze aanbieding niet mis, want deze actie is alleen deze week geldig. En op = op!

Voorbeelden van winsttaal: 
– Schrijf je vandaag nog in voor deze leerzame Instagram-workshop, en je krijgt een vroegboekkorting van 15 euro! Schrijf je hier in.

– Word nu lid van onze sportschool en je mag 2 maanden gratis trainen! Hiermee bespaar je direct € 50,-. Meld je hier aan.

– Reserveer deze prachtige strandvilla vandaag nog: dan krijgt u een heerlijk 4-gangen welkomstdiner van ons cadeau.

 

Benoem het voordeel
Bonustip: maak het voordeel heel specifiek voor je lezers. Zie bijvoorbeeld het verschil in:
– Je krijgt 10% korting
of
– Je bespaart 15 euro. 

In het tweede voorbeeld hoeft je lezer niet te rekenen. Lekker makkelijk. Je geeft ook direct meer duidelijkheid welk concreet bedrag hij of zij kan besparen. Nog fijner!

 

Winsttaal en verliestaal
Kijk dus nog eens waar je deze krachtige schrijftechnieken kunt gebruiken in jouw eigen teksten. Veel succes met het schrijven! Heb je nog vragen? Of wil je een keer gratis feedback op jouw teksten om te kijken of daar nog winst te behalen is? Boek dan je gratis telefonische sessie van 20 minuten! Enne: ook hiervoor geldt vol = vol én ik beloof je dat het je een aantal mooie inzichten oplevertDus. 😊

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach, storyteller en tekstschrijver. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.