De winst van verliestaal

blog bewustwoording schrijfcoach schrijftips marketingcoach copywriter teksten tekstschrijver ilse de boer amsterdam
 

Wil jij voorkomen dat jouw lezers afhaken bij het lezen van jouw teksten? En voorkomen dat de bezoekers van je website alsnog naar een ander gaan? En zich voor de nieuwsbrief van een ander inschrijven? Lees dan snel verder.

Je toekomstige klanten zijn namelijk naar iets op zoek. Ze zijn niet meer tevreden en happy. Ze zijn iets kwijtgeraakt: hun baan, hun partner, hun plezier in het leven, hun zelfvertrouwen of misschien wel iets anders. Of ze missen genoeg inkomen, tijd, kennis, (zelf)waardering of iets dergelijks. Daarom surfen ze o.a. rond op internet. Ze zoeken een oplossing voor die onvrede. En het laatste dat ze willen is die kans missen. En laat jij nou die oplossing kunnen bieden? 


Aha… Aandacht!

Daarom trekt jouw – zorgvuldig geschreven – bericht op Facebook opeens hun aandacht. Goh. Interessant. Want jouw zorgvuldig geschreven bericht triggert bij hen iets van binnen. Hun nieuwsgierigheid is gewekt. Ha!

Als je bericht tenminste sterk en interessant genoeg is geschreven. Anders scrollen die potentiële nieuwe klanten gewoon door. Naar het zoveelste grappige kattenfilmpje. Of misschien naar het Facebook-bericht van een andere ondernemer dat ze wél interessant genoeg vinden. Ay.

Wow… Wat een interessante website!
Pas je lezers geïnteresseerd zijn, klikken ze door naar je website. Waar ze – wederom – geïnteresseerd de teksten op je website lezen. Je homepage. Je ‘Over mij’ pagina. Je aanbod. Je referenties. Je blogs.

Als de teksten op je site tenminste duidelijk, interessant en aantrekkelijk genoeg zijn. Je website kan dus niet zonder de wow-factor. Anders is de kans groot dat de bezoekers jouw website al na een paar regels wegklikken.

Wow… Boeiende blogs!
Die lezers, jouw ideale klanten, zullen – als het goed is – ook geïntrigeerd je blogs gaan lezen. Denkend: “Wow. Dat wist ik niet. Goh. Interessant.” Of “Jemig, wat herkenbaar. Ik dacht altijd dat ik de enige was die dit zo denkt/voelt/meemaakt”. Of zoiets he. 😉

Als je blogs tenminste voor genoeg herkenning zorgen. Als je blogs genoeg waarde hebben: interessante informatie en tips waar je lezers echt iets mee kunnen. Als je blogs waardevol zijn. En je jouw lezers blij verrast *wow* dat jij deze informatie deelt. En nog gratis ook. Nogmaals wow.

Wow… Nu wil ik een afspraak maken
Als ook nog jouw aanbod sterk verwoord is, willen jouw lezers niets anders dan op jouw afspraakbutton klikken. Nu of in een later stadium. Dat doen ze echter pas als je jouw verhaal duidelijk en overtuigend genoeg hebt verwoord. Als je met jouw woorden het vertrouwen van je lezer hebt gewonnen.

Want het laatste dat je wilt,  is dat die geïnteresseerde bezoeker van je website alsnog de keuze maakt voor een van je concullega’s. Toch? Je wilt van die lezer/bezoeker een klant maken.

Uhm. Maar hoe doe je dat dan?

Het ergste dat kan gebeuren
Het geheim? Maak gebruik van verliestaal. Verliestaal is je lezer beïnvloeden door een doemscenario te schetsen. Je speelt dan in op de oeroude angst van de mens om iets te missen. Iets niet te weten of ergens niet bij te horen. Iets niet goed te doen. Onbewust willen we namelijk altijd de (mogelijke) stress van verlies vermijden.

FOMO
In het Engels noemen ze dit verschijnsel FOMO (Fear Of Missing Out). Wist je dat onze beslissingen (en dus ook ons aankoopgedrag) voor 95% worden bepaald door ons onderbewuste? We blijken ook twee keer zo hard onze best te doen om verlies te voorkomen dan om winst te behalen. Het is dus slim om hiervan gebruik te maken in je marketingteksten!  

Bekende voorbeelden van FOMO zijn:
– Mis deze aanbieding niet. Klik hier…
– Vergeet niet om…
– Voorkom dat je…
– Op = op
– Vol = vol

 

Heb jij dit gemerkt?
Ook in de eerste alinea – en op een aantal andere plekken – heb ik heel bewust gebruik gemaakt van verliestaal. Lees deze hele tekst straks nog maar eens terug. 😉

Heb je zelf het effect ervaren? En had je de neiging om snel door te lezen? Die neiging om eerder nieuwsgierig door te lezen zullen je klanten ook hebben als jij verliestaal gebruikt. #justsaying

Doe jezelf niet tekort
Een bekend voorbeeld is de call-to-action om je toch vooral in te schrijven voor een nieuwsbrief van bedrijven. Veel ondernemers doen zich hierbij tekort. Kijk maar eens op een willekeurige website en er staat:

Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Hmm. Een tikkie saai. Niet echt origineel. En vooral: weinig uitnodigend. Ik heb dan in ieder geval nog niet de neiging om direct op de aanmeldknop te drukken. Jij? Een gemiste kans dus!

Voorkom deze veelgemaakte fout
Een andere fout die veel ondernemers maken, is dat ze niet het voordeel benoemen van hun nieuwsbrief. Wat mis ik, als ik me NIET inschrijf? De kunst is om ook dat te benoemen!


Twee voorbeelden:
– Meld je aan en mis niet langer de onze beste boekhoudtips
– Meld je aan en loop onze weg=weg wijnaanbiedingen niet mis!

 

De winst van verliestaal
Met verliestaal is dus veel winst te behalen als het gaat om je klanten te overtuigen iets juist WEL te doen. Doe er je voordeel mee! In mijn volgende blog zal ik nader ingaan op winsttaal. Want ja, die bestaat ook! Mis m’n blog niet. #staytuned 😉

Groetjes,
Ilse de Boer

 

PS: Denk jij nu, oei… Ik moet nu echt met mijn teksten aan de slag? Omdat je nu misschien nog omzet laat liggen? Meld je dan aan voor mijn schrijfcoaching. In 2,5 uur zorgen we ervoor dat je teksten win-win worden voor jou EN je ideale klant! ✅

 

PS: Achter de schermen ben ik met iets heel gaafs bezig: een online schrijftraining voor ondernemers. Ik ben heel benieuwd wat jij zou willen leren tijdens een online schrijftraining. Wil jij me helpen door een korte vragenlijst in te vullen? Ja? Super! Klik hier: https://goo.gl/forms/MdgWjgeL1LwqdeVj2

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

3 reacties

  1. Marketing blogger op 1 februari 2019 om 12:56

    Hey,
    Wat een super mooie blog.
    Erg leuk om te lezen.
    Ik ga zeker meer blogs lezen!

    • ilse de boer op 1 februari 2019 om 13:07

      Nou dat vind ik dan weer erg leuk om te lezen 😉 Dank je wel! Groetjes, Ilse

    • ilse de boer op 2 februari 2019 om 14:59

      PS: als je je opgeeft voor mijn mailinglist mis je nooit meer een blog ;-). Want dan krijg je ze elke blog elke twee weken automatisch in je inbox #justsaying 😉

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach, storyteller en tekstschrijver. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.