Een schot voor open doel: doelen stellen

Een schot voor open doel

Waarom zou je eigenlijk doelen moeten stellen als ondernemer? In de eerste plaats geven concrete doelen je een concrete richting. Neem dus eens de tijd om jezelf af te vragen (en ook op papier te zetten) wat jouw concrete doelen zijn. Wat is belangrijk voor jou? Welke omzet en welke doelen wil je hebben bereikt aan het eind van deze maand? Over 1 jaar? Over 3 of 5 jaar? Je doelen geven je een heldere missie voor de korte én lange termijn, zodat je exact weet wat je moet doen om dat te bereiken.

Motivatie
In de tweede plaats zijn doelen jouw stok achter de deur en de stip op de horizon. Als je namelijk weet wát je wilt precies bereiken, en waar je het dus allemaal voor doet, kun je jezelf beter motiveren. En hoe gaaf is het als je je doelen dan haalt? Die hogere omzet dan vorige maand? Of meer klanten waar je echt blij van wordt?

Zulke momenten verdienen het dan ook om gevierd te worden, al is het maar met een kleinigheidje voor jezelf. Sta even stil bij dit moment en wees vooral trots op jezelf. Yeah! En als je je doelen onverhoopt niet hebt gehaald, dan weet je dat je als de sodemieter NU in actie moet komen om je doelen de volgende keer wél te halen! #justsaying…

Focus
Concrete doelen dwingen je ook tot focus. Iets waar mijn hart als coach direct sneller van gaat kloppen. Focus krijg je door bewuste keuzes te maken én een goede planning. Zet eens op papier wat jij precies op welk moment moet doen, en welk resultaat je wilt bereiken.

Denk aan het begroten van je omzet, je marketingplanning, je financiële administratie en alles wat verder komt kijken bij een succesvol bedrijf. Voer daarna al die geplande werkzaamheden ook stap voor stap uit. Door je werk goed en efficiënt te organiseren, kun je het maximale uit je tijd halen en dus ook meer omzet behalen.

Slim SMART doelen stellen
Wil je op een slimme manier je doelen stellen? Gebruik dan de SMART-methode. SMART staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Hiermee worden je doelen al een stuk minder vrijblijvend, en beter haalbaar!

Specifiek:  Wat wil je bereiken, waar, wanneer, waarom en met wie? En welke omzet per jaar en dus per maand hoort daarbij (ook rekening houdend met vrije dagen, feestdagen en vakanties)
Meetbaar: Je omzetcijfers kunnen je precies vertellen of je jouw omzetdoel voor een bepaalde maand, kwartaal of jaar hebt bereikt. Heb je te weinig omzet? Dan zul je dat de komende maand moeten goedmaken!
Acceptabel (of: Ambitieus): Sta je zelf (en anderen) volledig achter je eigen doelen? En tja, wil je je doelen halen dan is ambitie wel zo handig.
Realistisch: Je kunt nog zo’n mooie missie hebben en mooie doelen; maar als je doelen niet haalbaar zijn, dan kom je nergens. Ook niet als je achterover blijft leunen trouwens. Heb je zelf alles in huis om jouw doelen te realiseren? Of heb je misschien hulp van iemand anders nodig, of een extra opleiding of workshop? Dat is geen schande: het is alleen maar goed om te weten, want dan weet je wat je te doen staat.
Tijdgebonden:
elk SMART-doel heeft een duidelijke begindatum én einddatum. Dus: wanneer begin jij nou echt met alle actie(s) om je doel te bereiken, en wanneer ben je klaar? Op welke datum is jouw doel geslaagd?

Het is nu aan jou!
Dus: welke SMART doelen stel jij je voor 2018? Wat ga jij doen om van 2018 jouw meest succesvolle jaar ooit te maken? En wat houdt je misschien nu nog tegen? Ik wens je heel veel succes! Heb je nog vragen of suggesties? Kan ik je ergens mee helpen? Laat hieronder jouw reactie achter. Of mail me via ilse@bewustwoording.nl!

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en marketingcoach. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Het enige wat je hoeft te doen is je naam en e-mailadres invullen, en alle tips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.