Schrijftip: Dit werkwoord KAN in je nadeel werken

Bewustwoording Blog Dit werkwoord kan in je nadeel werken

Wil je kort en krachtig schrijven? Maak dan gebruik van deze schrijftip… Probeer het werkwoord ‘kunnen’ zoveel mogelijk te vermijden. Het werkwoord kunnen impliceert namelijk dat iets mogelijk is. Dat je iets voor iemand kunt regelen, wil echter nog niet zeggen dat je dat ook echt wilt of gaat doen

Stelliger en krachtiger 
Een zin zonder ‘kunnen’  is veel stelliger en dus krachtiger. Zeker als je de voordelen van jouw diensten of producten aan jouw klanten communiceert. Op je website of in een mailing bijvoorbeeld. 

Twee voorbeeldzinnen ter vergelijking: 
Wij kunnen uw bestelling morgen leveren. 
of:
Wij leveren uw bestelling morgen.

Merk je het verschil? In het eerste voorbeeld lijkt het alsof de bestelling morgen kan worden geleverd. Maar net zo goed overmorgen. Of de week erop. Terwijl je in het tweede voorbeeld garandeert dat je de bestelling morgen levert: het tweede voorbeeld is veel stelliger en actiever. Deze zin komt ook veel betrouwbaarder over op je klanten, of dat nou bewust of onbewust is. 

Wel of niet besparen? 

Nog een voorbeeld dat ik in veel salesteksten zie: 

Met deze aanbieding kun je € 250,- besparen.

Vergelijk dit met:
Met deze aanbieding bespaar je € 250,-

Waar zou jouw klant blijer van worden als hij/zij dat leest? Het eerste of tweede voorbeeld? Zie/hoor je het verschil? Het gaat – ook met schrijven – om de details… 😉 

Wollige taal
Een ander voorbeeld, dat ik in veel salesteksten zie: 

Mocht je nog vragen hebben over deze offerte, dan kun je contact met mij opnemen via  het volgende e-mailadres. 

Vergelijk dit met:
Heb je nog vragen over deze offerte? Neem dan contact met mij op via [jouw e-mailadres].

Het eerste voorbeeld is nogal – uhm 😬- wollig. Het tweede voorbeeld is veel kordater. Dit wollige taalgebruik zie ik vaak terugkomen. Begrijp me goed: het is niet ‘fout’. Het gebruik van het werkwoord ‘kunnen’  maakt je zinnen alleen minder krachtig en vaak onnodig lang.
.
Indekken
Je gebruikt het werkwoord ‘kunnen’  wel als je een voorbehoud wilt maken, of als een waarschuwing. Een voorbeeld:

Dit geneesmiddel kan de rijvaardigheid beïnvloeden. 

In dit geval bestaat de mogelijkheid dat het geneesmiddel de rijvaardigheid beïnvloedt: dit hoeft echter niet zo te zijn. Maar de fabrikant waarschuwt je hier wel voor. En terecht. 

Schrijftip
Lees je teksten eens na of jij veel het werkwoord kunnen gebruikt. Of let eens op als je nieuwe teksten gaat schrijven waar jij dit werkwoord kunt schrappen. Veel succes! Heb je nog vragen over deze schrijftip? Of heb je nog andere vragen over taal? Laat het me gerust weten!  

Groetjes,


Ilse 

PS: Wil je meer tips & tricks leren om kort en bondig te leren schrijven? Dan kun je je aanmelden  Uhm 😊 Meld je dan aan voor mijn nieuwe schrijftraining. 
Deze training geef ik – op verzoek – ook op andere data en andere plekken in Nederland! #justsaying 😉 

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

2 reacties

  1. René van Stein op 25 juli 2018 om 11:48

    Hi Ilse, voor de eerste keer je blog gelezen. Heerlijke praktische tip. Die neem ik even mee :-).

    • ilse de boer op 1 augustus 2018 om 12:24

      Graag gedaan! Fijn dat je ook echt iets aan mijn tips hebt, altijd fijn om te lezen 🙂

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en marketingcoach. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Het enige wat je hoeft te doen is je naam en e-mailadres invullen, en alle tips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.