Tips voor overtuigende teksten

overtuigen verkopen bewustwoording teksten schrijfcoach marketingcoach

Overtuigen = verkopen.

Dat geldt voor alle marketingteksten die je schrijft. Maar hoe schrijf je dan overtuigende teksten voor je website of je social media? Hier kun je mooi wat tactische psychologie gebruiken! De eerste voorwaarde voor overtuigende teksten is namelijk dat jouw ideale klant zich herkent in jouw woorden. Want zonder die herkenning kun je jouw doelgroep nu eenmaal ook niet overtuigen. 


In dit blog geef ik je een aantal schrijftips voor teksten waarin jouw ideale klant zich direct herkent. Zodat die leuke klanten eerder met jou een afspraak willen maken! 

 

Het valt me op tijdens mijn schrijfcoaching, dat veel ondernemers onbewust hele andere woorden kiezen als ze teksten gaan schrijven dan wanneer ze mij enthousiast over hun bedrijf vertellen. De teksten op hun site zijn vaak nog wat formeel of afstandelijk. De woorden die ze kiezen, passen eigenlijk helemaal niet bij wie ze zijn. En ook niet bij hun ideale klant!

 

Woorden die niets zeggen

 

Stel je richt je als coach op vrouwen met een burn-out. Een voorbeeld van een tekst die ik soms zie op de site van coaches is: “Wil je weer in je kracht gezet worden na je burn-out?”

 

Deze woorden zouden de meeste vrouwen met een burn-out zelf niet gebruiken. Dus zal deze tekst hen niet aanspreken. Laat staan dat deze tekst hen enthousiast maakt om voor jou als burn-outcoach te kiezen. De tekst ‘doet’ hen letterlijk niets.

 

Wat wil jouw klant lezen?


Wat wil iemand met een burn-out dan wel lezen? Het antwoord daarop is simpel: jouw ideale klant wil de woorden lezen, die ze zelf gebruiken. Als ze bijvoorbeeld klagen of mopperen tegen familie of vrienden over hun burn-out.

 

Als iemand met een burn-out gaat googelen, zal diegene ook niet intypen: ‘Hoe word ik weer in mijn kracht gezet na mijn burn-out’. Iemand met een burn-out zal wel googelen op: ‘hoe kom ik uit mijn burn-out’.

 

Wat zegt je klant zelf? 

 

Vrouwen met een burn-out zullen niet zo snel tegen hun familie of vrienden zeggen:
“Ik wil zo graag in mijn kracht gezet worden.”

 

Ze zullen eerder zeggen:
“Ik ben zo ontzettend moe. ‘s Ochtends ben ik mijn bed niet uit te branden, en ’s avonds zit ik als een dood vogeltje op de bank. Mijn huis is een bende. ’s Nachts lig ik alleen maar te malen. Als ik aan mijn werk denk, schiet ik helemaal in de stress. Ik loop de hele dag te katten op mijn man en kinderen. En daar baal ik van.

Ik wil me gewoon weer blij voelen. Ik wil weer zin hebben in mijn werk. Ik wil dat het thuis gezellig is, met mijn man en kinderen. Ik wil weer leuke dingen doen met mijn vriendinnen.”


Zie je het verschil in taal?

Ok, het laatste voorbeeld is een stuk uitgebreider, maar zie je het verschil in taal? Je kunt uit hun woorden ook aflezen wat ze graag willen bereiken door de hulp in te roepen van (in dit geval) een burn-outcoach! Wat jouw klant in zijn/haar eigen woorden zegt wat hij of zij wil bereiken, is voor jou als ondernemer hele belangrijke informatie voor de beschrijving van jouw aanbod.

 

Mijn tip: hou in de gaten welke woorden jouw klanten zelf kiezen als ze bij jou komen. Welke woorden gebruiken ze zelf om uit te leggen waar ze mee zitten, en waarom ze bij jou komen? En wat zeggen ze over het resultaat dat ze samen met jou hebben geboekt? Gebruik die woorden in jouw marketingteksten!

 

Bewustwoording: ook jij kunt goede teksten schrijven

Ik kan het niet vaak genoeg roepen: Hoe beter je schrijft, hoe beter je verkoopt! En hoe beter je jouw doelgroep hebt bepaald, hoe beter je jouw teksten daarop kunt richten. Wil jij graag de juiste klanten aantrekken? Klanten waar jij blij van wordt? Kijk dan nog eens met een kritische blik naar de teksten op je site (inclusief je blogs).

 

Het belangrijkste is dat jij je bewust bent van jouw waarde. Jouw specialiteit. En dat je je ook bewust bent van datgene wat jouw ideale klanten zoeken. Zodat jij daar met jouw teksten – heel bewust – op kunt inspelen.

 


Hulp nodig bij je teksten?

Heb je nog vragen of hulp nodig bij het schrijven van jouw  overtuigende teksten? Mail me gerust via ilse@bewustwoording.nl of reageer onderaan dit blog.

Veel schrijfinspiratie!

Ilse de Boer

schrijfcoach en marketingcoach
Bewustwoording.nl
ilse@bewustwoording.nl

 

PS: Herkennen jouw ideale klanten zich meteen in jouw teksten? Mocht je daarover twijfelen, schuif dan een keer aan voor mijn feelgood schrijfcoaching! In 2,5 uur kijken we samen naar jouw doelgroep, en hoe we jouw teksten nog beter kunnen toeschrijven naar jouw ideale klant. Gewoon doen. Ik beloof je dat je met heel veel inspiratie voor jouw teksten en slimme marketingtechnieken naar huis gaat, zodat je die leuke klanten aantrekt die nu nog voor jouw concurrent kiezen.

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach, storyteller en tekstschrijver. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.