TIP: Hoe je van een JA MAAR een JA GRAAG maakt (1)
BIJNA heb je als ondernemer die klant zo ver. Je hart maakt alvast een vreugdesprongetje en je hoort je kassa al bij voorbaat enthousiast rinkelen. En toch… krijg je geen overtuigende JA van je klant maar een ‘JA MAAR ‘. #grrr
Hoe kun je nou goed inspringen op bezwaren van je klanten? In dit eerste deel leg ik je uit welke soorten ‘ja maars’ je kunt horen, en wat daarvan de reden kan zijn. In het volgende deel vertel ik je hoe je als ondernemer deze bezwaren kunt ombuigen naar een ‘ja graag’!
Als alles lijkt te kloppen
Elke ondernemer loopt er tegenaan: je hebt een prachtig aanbod gedaan aan een klant. Je weet bovendien dat jouw klant echt geholpen zal zijn met dit prachtige aanbod. Je prijs is goed, zeker voor alle waarde die je biedt. Je klant leek zo enthousiast… En toch reageert hij/zij met een ‘ja maar’… #zojammer
De bekende excuses en bezwaren van klanten
– Ja maar, het is te duur…
– Ja maar, ik heb het geld nu niet…
– Ja maar, ik heb nu geen tijd…
– Ja maar, het is toch niets voor mij…
– Ja maar, ik wil het eerst nog even overleggen met mijn man/vriend/baas/wiedanook…
Je hebt ze vast ook gehoord… Ja maar ?, wat kun je dan met die bezwaren doen?
Recht op nee zeggen
Je klant mag natuurlijk altijd nee zeggen tegen jouw aanbod. Je klant kan inderdaad krap zitten. Echt geen tijd hebben (want overvolle agenda). Het fijn vinden nog even te overleggen met het thuisfront of op het werk (want onzeker, of want toch een uitgave en je kunt niet in iemands portemonnee kijken). Of omdat jouw aanbod niet zo ideaal is als je zelf dacht (want kan gebeuren).
Redenen voor bezwaren van klanten
Het is dus goed om te achterhalen waarom je klant ‘ja maar’ zegt. Om te ontdekken wat de echte reden is om geen JA tegen jouw aanbod te zeggen. En nog belangrijker is het om te weten hoe jij als ondernemer alle mogelijke bezwaren uit de weg kunt nemen.
Twee soorten bezwaren van klanten
Er zijn 2 soorten ‘ja maars’:
1. De (opr)echte ‘ja maar’
Je klant heeft een goede reden om nee te zeggen. Of jij dat nou leuk vindt of niet. Eigenlijk is deze ‘ja maar’ dus gewoon een verkapte nee. Er is echt geen tijd of budget. Of iemand is tevreden over een concullega van je, en wil niet overstappen naar jou. Of welke reden iemand ook maar kan hebben. Jammer maar helaas (voor jou).
Laat deze klant – voor nu – gaan: neem wel over een tijdje nogmaals contact op om te vragen of hij of zij inmiddels wél mogelijkheden ziet. Maak dus altijd notities van dit soort gesprekken (zeker van de genoemde bezwaren), en plan de follow-up in je agenda! Zo laat je geen klantenkansen liggen.
2. De ontwijkende ‘ja maar’
Je klant verzint – om wat voor reden dan ook – een uitvlucht. Dat kan, al is het natuurlijk fijner als je klant gewoon eerlijk zou zijn. Daar heb je tenslotte meer aan. Misschien durft je klant geen nee te zeggen; uit ongemak, uit verlegenheid of uit angst om jou te kwetsen. Om maar iets te noemen.
Een belangrijke reden voor een ontwijkende ‘ja maar’ is twijfel. Bij elke beslissing – groot of klein – komt – vroeg of laat – twijfel om de hoek kijken. Het is dus belangrijk om te achterhalen wat de onderliggende reden is voor deze ‘ja maar’. Waarom twijfelt je klant?
Van twijfelklant naar jagraag-klant
In deel 2 ga ik uitgebreider in op mogelijke twijfels bij je klant. En vertel ik je hoe je een ‘Ja maar’ kunt ombuigen in een ‘Ja graag’! Heb je nog vragen? Of wil je hierop reageren? Laat het me weten. Maak er een fijne week van!
Veel schrijfplezier!
Ilse de Boer
schrijfcoach, storyteller en tekstschrijver
Bewustwoording.nl
ilse@bewustwoording.nl
PS: Wil je graag leren hoe je onweerstaanbare teksten schrijft, waarop je klanten bijna geen ‘ja maar’ meer kunnen zeggen? ? Schijf je dan in voor mijn nieuwe schrijftraining. Ik geef deze training op verzoek ook op andere data en andere plekken in Nederland #justsaying…
Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.
Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!
Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en storyteller! Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij
Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!
Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?
Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!
CONTACT
Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl
KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01