Woorden waarmee je jezelf tekort doet (en die je dus beter kunt vermijden)

bewustwoording, coaching, schrijfcoaching, schrijftips, schrijven, teksten, woorden, ilse de boer, marketingcoach, amsterdam

Woorden: ik hou ervan. Ik vind ze gaaf en boeiend. Want woorden vertellen meer dan je misschien beseft. De woorden die je (on)bewust kiest, hebben namelijk ook invloed op de manier waarop je jezelf aan anderen presenteert. Kom je zelfverzekerd over? Of misschien nog wat aarzelend?

 

De woorden die je kiest, beïnvloeden daarnaast je eigen gevoel. Ze kunnen je bekrachtigen of juist (vaak onbewust) verzwakken. Vertellen jouw woorden je bijvoorbeeld of je ergens helemaal voor wilt gaan? Of trap je onbewust nog op je innerlijke rem?

 

Voorbeeld van aarzelende taal

Een mooi voorbeeld dat ik vaak tijdens mijn coachingsgesprekken hoor, is de volgende uitspraak:

 

‘Ik zou eigenlijk best wel meer klanten willen hebben.’

 

‘Mooi!’, antwoord ik dan enthousiast. Onmiddellijk gevolgd door mijn vraag:
‘En hoe zou het zijn als je de woorden ‘eigenlijk best wel’ zou schrappen uit die zin?’

 

Deze vraag levert mij elke keer weer een verbaasde blik op. Of een enkele keer een klein peinzend fronsje.

‘Huh?’
‘Ja, zeg jouw zin nog eens een keer, zonder de woorden ‘eigenlijk best wel?’

 

Dan volgt er een – vaak wat aarzelend – :

‘Ik zou meer klanten willen hebben.’

 

‘Mooi!’ antwoord ik dan opnieuw enthousiast. ‘En hoe zou het zijn als je de woorden ‘zou willen’ vervangt door ‘ik wil’?’

 

Voorbeeld van krachtige taal

 

Meestal volgt er dan:
A) wederom een verbaasde blik of klein peinzend fronsje, of
B) al een kleine voorzichtige glimlach:

‘Ik wil meer klanten.’

 

Zie (en voel!) je het verschil? En geloof me; elke keer weer (!) krijg ik een verraste blije glimlach terug als een ander die laatste zin hardop uitspreekt. Zo eenvoudig kan het dus zijn om jezelf – met jouw woorden – meer power en trots te geven. Daarom ben ik zo dol op NLP, want dit is maar een klein voorbeeld hoe krachtig taal kan zijn.

 

Maak een statement

Uit de eerste voorbeeldzin ‘Ik zou eigenlijk best wel meer klanten willen hebben’ spreekt namelijk weinig kracht en overtuiging. Terwijl je met de laatste zin ‘Ik wil meer klanten’ wél een statement maakt. Naar anderen, en vooral naar jezelf!

 

Beloof me dus dat je vanaf nu het woord ‘eigenlijk’ uit je woordenschat schrapt. En als je iets echt wilt, gewoon zegt ‘ik wil’ in plaats van ‘ik zou willen’. Ok? ? Want waarom zou je jezelf tekort doen? En daarmee zou je dus ook al die nieuwe klanten tekort doen, die nu nog zoekende zijn naar iemand zoals jij?

 

Woorden die vertrouwen wekken

Je marketing kan niet zonder woorden die jouw doelgroep aanspreken. Ergens lopen namelijk nog steeds mensen rond, die jouw hulp nodig hebben en die ook nog eens bereid zijn jouw tarief te betalen. Hoe gaaf is dat?

 

De klanten die zich aangesproken voelen, willen echter wel zeker weten dat ze jou kunnen vertrouwen. Daarom is het zo belangrijk precies de goede woorden te kiezen voor al jouw teksten. Niet alleen voor je aanbod, maar ook op je Over mij pagina bijvoorbeeld. Want je zult hen moeten overtuigen door hun vertrouwen te winnen.

 

Kiezen op gevoel dankzij jouw woorden

Je klanten kiezen namelijk vooral op basis van hun intuïtie en gevoel. Het goede, blije gevoel dat jij bij hen oproept, met jouw woorden (en jouw uitstraling). Herkent jouw ideale klant zich direct in jouw woorden? Zorgen jouw woorden meteen voor een ááháá-moment, of een ‘oeh gaaf, ja dat WIL wil ik. Nu!’?

 

Bezwaren van klanten tackelen

Heb jij de resultaten die jij boekt met je huidige klanten, zó goed verwoord dat ook andere mensen meteen een afspraak met jou willen maken? Omdat je in jouw teksten ook feilloos alle mogelijke bezwaren en ‘ja maars’ hebt getackeld? Of omdat je enthousiaste reviews van je andere klanten hebt geplaatst op je website?

 

Je klant moet vóelen dat jullie een ideale match zijn, en dat kan alleen maar door open en duidelijk te zijn. Jouw woorden moeten het gevóel van jouw klanten op een goede manier triggeren, zodat ze zo snel mogelijk ja tegen jou zeggen. Want daar is het schrijven van je teksten tenslotte uiteindelijk om te doen. Toch?

 

Bewustwoording: een frisse blik op je teksten

Kijk dus nog eens samen met iemand anders kritisch naar jouw teksten. Een frisse blik doet namelijk altijd wonderen. Zit je website goed in elkaar voor die ander? Is alle informatie snel te vinden? Is alle informatie compleet, en klopt alle informatie nog steeds? Is alles duidelijk wat je hebt geschreven? En vooral: welk gevoel roepen jouw woorden op bij je lezer? Het is goed om je bewust te zijn wat jouw woorden met anderen doen. Je zult merken dat een ander altijd weer andere dingen opvallen! Doe je voordeel met deze tip!

 

Veel succes en plezier met het schrijven van jouw teksten! Heb je nog vragen? Of wil je dat ik een keer meekijk met je teksten? Mail me gerust via ilse@bewustwoording.nl!

Ilse

PS: Twijfel je nog over je eigen teksten? Of kost het schrijven van je blogs of andere teksten je nu nog te veel tijd? En leveren je social media berichten, mailings en website geen omzet op? Tip: volg dan mijn schrijftraining ‘Strategische teksten’. In een middag geef ik je heel veel handige tips & tricks hoe je overtuigende teksten schrijft; voor je website, voor je blogs en natuurlijk voor je social media. Dankzij mijn handige stappenplannen staan al je blogs, Facebook-berichten én je pitch supersnel online of op papier! Slimme call-to-actions, de psychologische route van je klant, het inkorten van teksten plus de woorden die je beter kunt vermijden: dit (en nog veel meer) komt allemaal aan bod! Mis deze schrijftraining niet en meld je snel aan via ilse@bewustwoording.nl, want vol = vol! Schuif jij binnenkort ook aan?

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

4 reacties

  1. Angela op 17 mei 2018 om 10:11

    Lieve Ilse,
    Wat heb je weer een inspirerende tekst geschreven. Daar word ik blij van!

    Kus Angela



    • ilse de boer op 18 mei 2018 om 10:58

      Ah wat lief, dank je wel! Fijn om te horen!



  2. Judith op 30 oktober 2018 om 11:17

    Hi Ilse,

    Ik heb nu al geen spijt dat ik jou ben tegengekomen op social media. Ik heb genoten van je tekst hierboven en ga ‘alles’ van je lezen! Je bent een bron van inspiratie :-))

    Groet Judith



    • ilse de boer op 31 oktober 2018 om 12:55

      Wat gaaf! En ik geniet weer van dit soort blije reacties. You made my day 🙂



Hebben? Klik op de afbeelding! :-)

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en storyteller! Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

CONTACT

Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl

KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01