Waarom bij dit woord mijn alarmbellen afgaan…

bewustwoording, copywriting, schrijven, teksten, schrijftips, blogtips, bloggen, blogger, schrijfcoach, teksten, ilse de boer,

Er is 1 hardnekkig woord dat ik vaak op websites van ondernemers tegenkom. Een populair woord, dat ik ook nog (te) vaak hoor in netwerkgesprekken, mijn coachingsgesprekken en zelfs in salespitches (oeps).

 

Alarmbellen 🚨🚨🚨

Het is een woord waarbij ik liefst meteen (symbolisch) mijn rode pen pak. Ondanks dat ik vind dat teksten niet gauw fout zijn, he. 😉 Toch gaan bij dit woord altijd meteen mijn alarmbellen af.

Waarom? Omdat dit woord – in 9 van de 10 gevallen – een indicatie is voor nog enige  onuitgesprokenheid bij die ondernemer. En dus is er nog winst te behalen bij het kiezen van sterkere woorden voor hun marketing. En laat dat nou net hetgeen zijn waar ik op “aan” ga… #heerlijk 🙋😍✔️


Dit ene woord dus


Welk woord dat is? Ik durf te wedden dat het jou vanaf nu ook gaat opvallen. Ik geef je een aantal voorbeelden:
– wij helpen mensen om…
– wij adviseren mensen over…
– ik coach mensen om…

Uhm… Mensen??? 😬


Wie zijn die mensen dan?

Mijn eerste vraag is dan ook altijd meteen: “Uhm. Wie zijn die mensen dan precies?” Want vager dan dit kun je jouw doelgroep – wat mij betreft – niet beschrijven.

Dus zullen de mensen die dit woord lezen of horen, zich niet meteen aangesproken voelen. Bovendien is het bijzonder lastig om concrete, specifieke marketing op die mensen toe te passen.


Zie het verschil


Want die mensen, he. Jouw doelgroep als bijvoorbeeld afslankcoach. Zijn dat dan:
– alle mannen EN alle vrouwen in de hele wereld (nobel; maar wel een flinke ‘kluif’ om te behappen 😬)
– alle vrouwen in de hele wereld (mooi, dat scheelt al de helft van je marketingbudget; het zijn echter wel nog steeds heel… heel… veel mensen 😬)
– alle vrouwen in Nederland (al een stuk beter afgebakende doelgroep; en het scheelt een hoop buitenlandse marketingkosten en taalcursussen 😊)
– alle (Nederlandse) vrouwen van een bepaalde leeftijd (ha, alweer een stuk concreter en beter)
– alle (Nederlandse) vrouwen die worstelen met de overgang (kijk, nu wordt die tekst nog veel concreter en dus interessanter voor die Nederlandse vrouwen die worstelen met de overgang)
– (Nederlandse) vrouwen die worstelen met de toename van hun gewicht vanwege de overgang (zie je het verschil met de vorige zin?!).
– (Nederlandse) vrouwen … (jouw regio/stad/wijk) die worstelen met die stomme extra kilo’s in de overgang (zie je ook hier het verschil met de vorige zin?)

En tadaa: in die laatste zin staat een keurig afgebakende doelgroep, gebaseerd op geslacht, leeftijd, probleem, specifieke klacht/pijnpunt en gebied. ✔️ Zie en voel je het verschil?


WEL de aandacht grijpen


Wedden dat je in dat laatste geval meteen de aandacht hebt van die vrouwen met die specifieke problemen? Zeker als je ook noemt wat je concreet voor hen kunt betekenen! Omdat jij de kennis en ervaring hebt om juist hen te helpen (en niet de rest van de wereld)…

Het is dus slim om ook meteen te benoemen welke (bereikbare) oplossing jij hebt – als specialist (juist op dit gebied) voor die extra kilo’s die eraan vliegen (en er niet meer af willen) vanwege die overgang. Zeker als je ook nog eens een leuke afvalcoach bij hen in de buurt bent. ✔️

 

Bewustwoording


Door dat ene woordje ‘mensen’ verder te specificeren, kun je dus al op een verrassend eenvoudige manier je doelgroep aangeven. In al je teksten, in je pitch maar ook gewoon op een verjaardag als iemand geïnteresseerd is in wat jij doet als ondernemer. Kijk maar naar het voorbeeld dat ik net heb gegeven.

Het is dus goed om je hier bewust van te zijn… Een kwestie van #bewustwoording ✔️😉 Het is daarnaast ook een kwestie van lef om voor een hele afgebakende doelgroep te kiezen* (maar daarover meer in een volgend blog).


Een wereld van verschil


Tip: kijk dus eens op je website (en in je andere teksten) of jouw woorden alle mensen jouw ideale klanten duidelijk genoeg aanspreken. Ben je concreet genoeg in de keuze van je woorden? Of kun je jouw teksten misschien nog iets aanscherpen? Soms kunnen een paar woorden extra – of net iets andere woorden – een wereld van verschil maken.


Veel succes en schrijfinspiratie!
Ilse


PS: zou je het fijn vinden als we samen kijken of jouw teksten concreet en helder genoeg zijn? Wil je een keer samen brainstormen over jouw ideale klant? En samen de woorden te kiezen die jouw ideale klant wil lezen? 👉 Zodat jij daarna vol enthousiasme en zelfvertrouwen met je marketing aan de slag kan? Leuk! Kom gewoon een keer naar Amsterdam voor jouw persoonlijke bewustwoordingscoaching!


* Ik geef je graag een liefdevol zetje in de goede richting (of een liefdevol schopje onder de bips mocht je dat harder nodig hebben) 😉 

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

6 reacties

  1. Naomi op 13 april 2019 om 16:42

    Oh, dat gaat me vanaf nu in iedere tekst opvallen. Maar je hebt groot gelijk!

    • ilse de boer op 14 april 2019 om 12:02

      Haha, graag gedaan! En dank voor je reactie, altijd leuk!

  2. Nathalie op 14 april 2019 om 22:31

    Heerlijke blog, dank je voor de bewustwording
    Goede opbouw, je hebt me … Ik ben juist bezig met het duidelijk definiëren van mijn doelgroep. Thnx dit is heerlijk en verrijkend om te lezen

    • ilse de boer op 15 april 2019 om 10:33

      Hi Nathalie! Wow, wat gaaf om te lezen! Dank je wel… Hier word ik zo blij van. Als ik nog even kan meedenken om je doelgroep helder te krijgen, en de puntjes op de i te zetten, laat het me weten!

  3. First off I would like to say excellent blog! I had a quick question in which I’d like
    to ask if you don’t mind. I was curious to find out how you
    center yourself and clear your head prior to writing. I have had a difficult time clearing my mind in getting my thoughts out there.
    I truly do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15
    minutes are lost just trying to figure out how to begin. Any suggestions or hints?
    Many thanks!

    • ilse de boer op 24 juli 2019 om 10:12

      Hi! Thanks for your reaction! And a good question 😉 I usually start writing when I have inspiration (or a deadline). What I do is write down a few things (tips, topics) as some sort of bullets. This gives me a guideline to write my blog or other article. See my blog: 10 schrijftips voor een onweerstaanbaar blogs for some additional tips how to structure your blogs. Good luck and lots of inspiration with your writing! And most important: enjoy it! Ilse

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach, storyteller en tekstschrijver. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.