Schrijftips: de onmisbare 3 E’s bij het schrijven van elke tekst

schrijftips bewustwoording

Hoe zorg je ervoor dat de lezers van jouw teksten zich zo aangesproken voelen, dat ze in actie komen? Zodat ze jouw bericht op social media liken, op je blog reageren of nog beter: op de koopknop op je website drukken? Daarvoor geef ik je in dit blog een aantal handige schrijftips. Met deze drie onmisbare E’s in je teksten vergroot je namelijk de kans op reacties!

 

De E van Educatie
Je lezers zijn per definitie nieuwsgierig. Ze willen op de hoogte blijven en vooral niets missen. In het Engels noemen ze dat FOMO (Fear Of Missing Out). Je lezers zijn bij jouw bericht of blog terecht gekomen omdat ze graag iets van jou willen leren. Schrijftips bijvoorbeeld. Net zoals jij dit blog hebt geopend, na het lezen van de – inderdaad, zorgvuldig gekozen – titel. Niet voor niets zijn titels met intrigerende woorden als: ‘het geheim’, ‘handig stappenplan’, ‘onmisbaar’, ‘tips’ en ‘waarom’ zo bijzonder krachtig (#bonusschrijftip!).

 

Als het goed is, is je nieuwsgierigheid verder geprikkeld door het intro van dit blog. Toch? Dat is ook precies het doel van elk intro: de nieuwsgierigheid van je lezer prikkelen (#bonustip). Kennelijk ben jij benieuwd naar mijn schrijftips: wat dan die drie onmisbare E’s zijn van elke tekst. Dat ga ik je nu verder uitleggen 😉

 

De E van Emotie
Een tekst kan niet zonder emotie als je jouw lezer wilt raken. Als je wilt inspelen op zijn of haar gevoel. Het gevoel waarmee jouw lezer -als het goed is – een bepaalde beslissing gaat nemen. Want  maar liefst 95% van alle beslissingen wordt door ons emotionele brein genomen! Speel dus slim in op het gevoel van jouw lezer.

 

Stel bijvoorbeeld vragen om je lezer bij jouw tekst te betrekken. Benoem heel concreet een verlangen, wens, angst of pijn. Zorg dat jouw lezer zich in je tekst kan herkennen. En natuurlijk bied jij daarna in diezelfde tekst jouw ideale oplossing voor dat verlangen, die wens, angst of pijn. Zodat je lezer – fjiew, in al zijn opluchting – meteen in actie komt om ja tegen jou te zeggen. En zo maak jij van een zoekende lezer een dankbare klant. Mooi toch hoe dat werkt? (als je dat goed aanpakt tenminste)

 

De E van Entertainment
Je lezers zullen jouw teksten waarschijnlijk op hun mobiel of tablet lezen. Verreweg de meeste berichten op social media (en e-mails) worden namelijk daar gelezen. Omdat je lezers onderweg zijn. Languit op de bank of in bed liggen. Omdat ze zich vervelen of gewoon even afleiding zoeken. Of misschien zelfs verslaafd zijn aan het socialmedia-scrollen (jij niet natuurlijk, ahem). Dus zul je iets moeten doen om hun aandacht te trekken tussen die miljoenen andere berichten.

 

Hoe? Dat kan met een opvallende foto of een intrigerende titel. Heb je die aandacht te pakken, zorg dan dat je die aandacht vasthoudt door leuke, waardevolle informatie te delen. Maak je tekst lekker leesbaar en vermijd ingewikkelde woorden en vaktermen. Goed gekozen tussenkopjes zijn ideale aandachtstrekkers, zij leiden ook een snel scannende lezer als vanzelf door jouw tekst heen.

 

De E van… En nu?
Ik ben benieuwd of je iets aan deze tips hebt gehad! Ga jij vanaf nu je teksten anders schrijven? Of heb je nog vragen? Laat het me weten via ilse@bewustwoording.nl. Veel succes en plezier bij het schrijven van jouw teksten!

Ilse


PS: heb je nog moeite met het schrijven van je teksten of twijfel je over je teksten? Wil je nog meer handige schrijftips (inclusief stappenplannen)? Mijn nieuwe training ‘Strategische teksten schrijven‘ staat nu online! Wil je jouw klanten overtuigen met jouw teksten? Leer in een middag hoe je o.a. een goede pitch, strategische blogs en effectieve Facebook-berichten schrijft! Uiteraard geef ik je dan nog veel meer leuke schrijftips die je direct kunt toepassen bij het schrijven van al je teksten! 

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Laat een reactie achter





Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Ik ben Ilse de Boer
Marketing- en schrijfcoach. Ik help ook jou graag om beter zichtbaar te zijn en bij het schrijven van al jouw teksten! Lees meer over mij

Bewustwoording.nl | gratis marketingkalender

Download nu GRATIS

De Marketing MOEDT Marketingkalender

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Het enige wat je hoeft te doen is je naam en e-mailadres invullen, en alle tips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

CONTACT

Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl

KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01