10 schrijftips voor een onweerstaanbaar blog

Blog , bloggen, blogger, schrijven, teksten, bewustwoording, ilse de boer, schrijftips, schrijfcoach, marketingcoach, blogcoach, teksten, teksten schrijven, tekstschrijver, copywriter

Hoe schrijf ik een goed blog? Dit is een van de meest gestelde vragen tijdens mijn schrijftrainingen en schrijfcoaching. Worstel jij met het schrijven van je blogs? Wil je dolgraag bloggen maar kost het schrijven ervan je nu nog te veel tijd en moeite? En ben je zelf dan nog niet happy met je blogs? Ook omdat het aantal reacties (lees: nieuwe klanten) flink tegenvalt?

 

Lees dan snel verder. Want in dit blog geef ik je alvast 10 tips waarmee ook jij een onweerstaanbaar blog kunt schrijven, waar jouw lezers enthousiast van worden (en jij je omzet ziet stijgen)!

 

1. Kies een interessant onderwerp voor je blog

De populariteit van je blog staat of valt met het onderwerp. Breng dus in kaart naar welke specifieke informatie jouw doelgroep op zoek is. Wat wil jouw doelgroep weten over jouw vakgebied? Wat willen ze hierover lezen? Wat hebben ze nog nooit eerder geweten over dit onderwerp?

 

Laat zien dat jij die surfende en googelende lezer snapt. En dat jij weet waar je over schrijft. Deel je praktische, direct bruikbare tips, waarvan je weet dat die altijd werken bij jouw klanten. Geef je dan te veel waarde weg? Nee. Want je hebt vast nog 50 andere geniale tips. Toch? 😉


2. Zorg voor een goede opbouw van je blog

Een sterk en interessant blog is altijd volgens een bepaalde volgorde opgebouwd: een intrigerende titel, een intro dat nieuwsgierig maakt (en alvast het pijnpunt blootlegt), gevolgd door interessante informatie, een goede slotalinea en een call-to-action. Deze onderdelen komen verderop in dit artikel aan de orde.

 

Tip: dit blog is een voorbeeld van hoe je ook jouw blog kunt opbouwen. Lees het blog dus straks nogmaals door, en let dan nog eens op de opbouw! Zie je hoe dit blog volgens die volgorde is ingedeeld? Zonder een goede opbouw (en zonder interessante inhoud) zal je lezer al snel afhaken. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt!

 

3. Bedenk een sterke titel voor je blog

Kies altijd een titel voor je blog die je lezer nieuwsgierig maakt, en die het onderwerp van je blog goed beschrijft. Tip: soms weet ik al vooraf – opeens – een gave titel voor mijn nieuwe blog. Dan ga ik vervolgens mijn nieuwe blog schrijven aan de hand van die titel.

 

Maar… Veel vaker bedenk ik de titel van mijn blog pas zodra ik mijn hele blog heb geschreven. Want pas dan weet ik immers wat precies de boodschap is van mijn blog (en kan ik een veel betere titel verzinnen).

 

4. Schrijf een verleidelijk intro van je blog

Het intro is de eerste alinea van je blog. Deze inleiding van je blog is heel belangrijk. Het intro is namelijk hét moment waarop je lezers besluiten om je complete blog te lezen. Dit kan echter ook het moment zijn waarop je lezer (voorgoed) besluit af te haken. En dat wil je natuurlijk voorkomen!

 

Besteed dus heel veel aandacht aan deze eerste alinea. Maak je lezer nieuwsgierig. Speel in op hun gevoel: waarom zouden ze echt moeten doorlezen? Wat gaan ze ontdekken dankzij jouw blog? Tip: dat kun je bijvoorbeeld doen door vragen te stellen in het intro. Net zoals ik heb gedaan. Lees het intro van dit blog straks nog maar een keer, dan zie je wat ik bedoel.

 

5. Schrijf een strategische slotalinea

Je blog eindigt altijd met een goede, strategische slotalinea. Deze slotalinea bevat altijd twee belangrijke elementen. In de laatste alinea van je blog deel je namelijk allereerst jouw conclusie en de boodschap van je blog. Wat wil jij je lezer meegeven? In deze alinea vat je samen wat ‘je punt’ is.

 

Deze alinea van je blog is ook DE plek om een bruggetje naar jezelf en jouw bedrijf te maken. Zoals naar jouw eigen ervaringen, of natuurlijk een specifiek aanbod of product dat aansluit bij dit blog. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar je nieuwe workshop.

 

6. Voeg strategische call-to-actions toe

Het tweede belangrijke element van je afsluiting is je call-to-action. Dit is letterlijk: een aanzet tot actie. Met dit slim gekozen en omisbare zinnetje laat je je lezer in actie komen. Om bijvoorbeeld een gratis E-magazine over schrijven te downloaden. 😉 Interesse? Download hier je eigen gratis magazine!

 

In mijn gratis E-magazine Schrijven als een Pro vertel ik je waarom een strategische call-to-action echt onmisbaar is in elke marketingtekst. Ook blogs zijn tenslotte marketingteksten. Uiteraard geef ik je ook tips hoe je zelf call-to-actions schrijft.

 

7. Check je blog tot in de puntjes

Een goed blog kan niet zonder een goede laatste check. Niet alleen op taalfouten, maar ook op inhoud. Ik heb hiervoor een handige checklist gemaakt, die je krijgt als je een van mijn schrijftrainingen volgt. Alvast een eerste tip: zorg dat alle informatie compleet is. Je wilt niet weten hoe vaak ik een blog (of andere teksten) lees waarin staat: ‘Bel ons’. Of: ‘mail ons’. Zonder dat het telefoonnummer of het e-mailadres vermeld staat.

 

Dat is echt een gemiste kans. Want dat betekent dat je geïnteresseerde lezer moet gaan zoeken naar je contactgegevens. Je lezers zijn vaak druk en soms lui. De kans is groot dat ze afhaken als ze moeten zoeken naar je telefoonnummer of e-mailadres. Maak dus van je geïnteresseerde bezoekers geen zoekers. Vermeld dus altijd je telefoonnummer of e-mailadres, zodat de geïnteresseerde bezoekers van je site direct contact met je kunnen opnemen.

 

 

marketing boost, marketing, bewustwoording, ilse de boer, schrijfcoach, marketingcoach, schrijven, schrijftip, gratis sessie, bloggen, blog, blogger, blogtip


8. Kies de goede lengte van je blog

Een andere veel gestelde vraag over bloggen is: hoe lang ‘moet’ een blog dan zijn? In alle eerlijkheid: ik kan je niet het juiste aantal woorden geven voor jouw blog. Ik ken hele korte blogs van 2 of 3 alinea’s die staan als een huis, en waar meer woorden overbodig zouden zijn.

 

Daarnaast zie ik ook vaak genoeg blogs voorbij komen van meer dan 1.00 woorden; die zo goed en boeiend zijn geschreven, dat het aantal woorden niet boeiend is. En ik zie ook blogs waarbij ik al bij de eerste regels gapend weg klik… Zo lang je blog interessant is (en dat kun je ook versterken met de indeling), is de lengte minder belangrijk.

9. Zorg voor een goede lay-out van je blog

Zorg ervoor dat je blog een goede lay-out heeft. Een lange, aaneengesloten lap tekst op je beeldscherm of smartphone schrikt je lezer meteen af. Maak gebruik van bijvoorbeeld witregels om ‘lucht’ op je pagina in te bouwen. Gebruik altijd ook altijd goed gekozen tussenkopjes, om je lezers door je tekst heen te leiden.

 

Ook voor dit blog heb ik bewust regelmatig witregels en tussenkopjes gebruikt. Daarnaast heb ik er bewust voor gekozen om deze tips te nummeren. Deze tussenkopjes en de nummering geven lezers (en de snelle scanners) houvast. Zie je het effect?

 

10. Geef je prachtige blog de marketing die het verdient

Een goed blog is een geweldige marketingtool voor je bedrijf. Ook jouw prachtige blog verdient dus een goede marketing! Je hebt tenslotte enorm je best gedaan om een interessant blog te schrijven. Dus wil je ook graag dat jouw blog door jouw zoveel mogelijk mensen van jouw doelgroep wordt gelezen. Zodat ze uiteindelijk klant bij jou worden!

 

Ga dus op onderzoek uit. Waar en wanneer is jouw doelgroep actief? Bekijk de statistieken van je social media accounts en van je website. Deel je blog op die social media-kanalen, die door jouw lievelingsklanten worden gelezen, op de momenten dat zij online zijn!

 

Schrijven kun je leren!

Bij het schrijven van een goed blog komt dus best veel kijken. Laat je hier niet door weerhouden om te gaan bloggen of te blijven bloggen. Want het goede nieuws is: ook jij kunt leren om goede blogs te schrijven! Het is vooral een kwestie van weten hoe je dat slim aanpakt.

 

Vandaar dat ik alvast deze 10 blogtips met je hebt gedeeld.  Extra tip: tijdens mijn schrijftrainingen krijg je ook nog een handig stappenplan voor het bijna moeiteloos schrijven van je blogs.


Vragen? Tips? Feedback?

Heb je nog vragen, tips of feedback? Laat het me weten via ilse@bewustwoording.nl of reageer onderaan dit blog. Ik hoop je met deze tips op weg geholpen te hebben om betere blogs te schrijven, waarop je veel reacties krijgt van enthousiaste lezers. Veel schrijfplezier!

 

Ilse de Boer
schrijfcoach en marketingcoach
bewustwoording.nl
ilse@bewustwoording.nl

 

PS: Voel je je nog onzeker over jouw blogs en wil je nog meer goede schrijftips lezen? Download dan mijn gratis E-magazine Schrijven als een Pro! Hierin verklap ik je o.a. het geheim van blogtitels die echt altijd werken. Je krijgt bovendien een gratis checklist met de 4 logische stappen voor het schrijven van sterke marketingteksten, plus een gratis stappenplan storytelling!  Je leest ook wat een veelgemaakte fout is in marketingteksten (en hoe jij deze grote fout voorkomt). Download hier jouw gratis magazine.

 

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en marketingcoach. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Het enige wat je hoeft te doen is je naam en e-mailadres invullen, en alle tips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.