4 tips voor goede teksten op je homepage

teksten homepage schrijftips bewustwoording

Hoe betere teksten je schrijft, hoe meer klanten je aantrekt. Dat geldt zeker voor je homepage! Je hebt maar een paar seconden (echt!) om een goede eerste indruk te maken op de bezoekers van je website. Leest je bezoeker door, of haakt hij/zij meteen af? In dit blog geef ik je alvast 4 schrijftips (en voorbeelden!) hoe je zelf betere teksten schrijft voor de homepage van je website.

 

Schrijftip 1: speel in op het gevoel van je lezer

Wist je dat 95% procent van onze beslissingen op basis van emotie worden genomen? Op basis van je gevoel? Op basis van een impuls of spontane ingeving? Het zal je dus niet verbazen dat goede verkoopteksten niet zonder gevoel kunnen.

 

Als schrijfcoach zie ik op de homepages van bedrijven soms hele zakelijke teksten, die mij niet raken. Dus trek je mij in ieder geval niet over de streep. En jou waarschijnlijk ook niet.

 

Een (fictief) voorbeeld:
Wij helpen ondernemende moeders om hun tijd beter te managen. Schrijf je in voor onze trajecten.


Zeg nou zelf. Daar word je als werkende moeder met een ernstig tijdtekort nog niet heel warm van. Toch? Vergelijk die zin eens met de volgende tekst:


Loop je als ondernemer de hele dag te rennen en te vliegen? Kom je ’s avonds bekaf thuis, en heb je geen puf meer voor je man en kinderen? En ben je daar helemaal klaar mee? Snak je naar tijd voor jezelf, en verlang je naar weer eens een gezellig – ruzieloos – avondje  met je gezin? Schrijf je dan nu in voor ons extra voordelige Meer Tijd voor Moeders-traject.

 

In het tweede voorbeeld zal die gestreste ondernemende moeder zich veel eerder herkennen dan in het eerste voorbeeld. Zij zal dus veel eerder doorlezen, en zich ook eerder aanmelden voor het genoemde traject. In dit voorbeeld wordt die mogelijke klant namelijk ook een sappige worst voorgehouden: gezelligheid met haar gezin én me-time voor haarzelf. En nog extra voordelig ook! 😉

 

Schrijftip 2: hou je klant een sappige worst voor


Laten we eerlijk zijn, je bent niet de enige ondernemer die onder de aandacht probeert te komen van mogelijke nieuwe klanten. Dus is het extra belangrijk om de voordelen van jou en je diensten en/of producten te benoemen. Benoem daarbij vooral het concrete resultaat!

Hou je klant dus (als het ware hè) een sappige worst voor. Net als in het voorbeeld hiervoor. Wat levert het jouw klant op? Wat maakt jou nog specialer dan al je concullega’s?


Een (fictief) voorbeeld:

Deze Instagram workshop is leerzaam voor alle ondernemers.

 

Mijn eerste vraag is dan meteen: ‘uhm, waarom is die workshop dan zo leerzaam?’ Als ondernemer (de doelgroep van deze workshop) wil ik vooral graag weten wat mijn investering mij uiteindelijk oplevert!

 

Een sterkere tekst is dan ook:
Leer in een middag de beste Instagram trips & tricks, zodat je meer volgers én meer omzet krijgt!

 

Kijk, daar word ik als ondernemer een stuk blijer en gretiger van. Dus zal ik ook veel eerder op de ‘Ja, ik meld me aan’-button klikken. Tip: wil je jouw workshop promoten? Benoem dan vooral het concrete resultaat: wat levert die workshop op? In het geval van de Instagram-workshop: meer volgers = kans op meer omzet! En daar wordt elke ondernemer toch blij van…

 

marketing boost, marketing, bewustwoording, ilse de boer, schrijfcoach, marketingcoach, schrijven, schrijftip, gratis sessie, bloggen, blog, blogger, blogtip, teksten homepage, homepage

 


Schrijftip 3: wek het vertrouwen van je lezer

Je bezoeker wil altijd zeker weten of hij/zij bij de juiste persoon is. Hoe je dat laat zien? Daar zijn een aantal manieren voor, die je leert tijdens mijn schrijftrainingen.

 

Een manier om het vertrouwen van je bezoekers te winnen op je homepage, is om een paar referenties van blije klanten te plaatsen. Kies die referenties waaruit het meeste gevoel (de meeste blijdschap) blijkt van je klant.

 

Een (fictief) voorbeeld:
Zie het verschil in twee referenties van een fictief merk jurkjes, laten we zeggen merk XXX:

 

Recensie 1:
XXX heeft hele mooie jurkjes die altijd een goede pasvorm hebben.

of:

Recensie 2:
Elke keer als ik mijn prachtige jurkje van XXX aan heb, voel ik me supervrouwelijk en krijg ik heel veel complimenten!

 

Van welke recensie zou jij als jurkjesfan het meest enthousiast worden? Precies.

 

Schrijftip 4: laat je klant ook echt in actie komen


De volgende stap is het plaatsen van een goede, strategische call-to-action op je homepage. Ik zie helaas veel homepages zonder een sterke call-to-action aan het einde van hun homepage. Een call-to-action is een ‘aansporend’ zinnetje als:

Heb je interesse in mijn schrijfcoaching? Klik dan hier voor meer informatie.

 

Met een goede call-to-action kun je een geïnteresseerde bezoeker veel eerder verleiden om ook echt een afspraak met jou te maken (of iets bij jou te bestellen). En dat is tenslotte wat je uiteindelijk wilt bereiken met je website: meer klanten! Toch?

 

Een (fictief) voorbeeld:
Stel je bent gewichtsconsulente, en je eindigt je homepage met een van deze call-to-actions:


Call-to-action 1:
Je kunt je telefonisch aanmelden voor een afspraak.

of:

Call-to-action 2:
Wil jij graag binnen een maand minimaal 5 overtollige kilo’s kwijtraken, op een verantwoorde, blijvende manier? Maak dan nu een afspraak via tel. 06-1234567 of klik hier. 

 

De tweede call-to-action is een stuk sterker. Toch? Kennelijk is de bezoeker geïnteresseerd in het aanbod: anders had hij/zij niet helemaal tot het eind van de homepage doorgelezen. Je hoeft deze mogelijke klant alleen nog maar de telefoon te laten pakken (of op de afspraak-button op je homepage te laten klikken).

 

In de tweede call-to-action wordt het concrete probleem van de lezer benoemd. Deze bezoeker zit niet voor niets op de site van de gewichtsconsulente. Hij/zij wil graag die paar kilo overgewicht kwijtraken (en ik durft te wedden: hoe eerder hoe beter).

 

Bovendien wordt ook heel tactisch de oplossing geboden die nu binnen handbereik ligt: dat je kennelijk binnen een maand verantwoord (en blijvend) 5 kilo kunt afvallen. Via deze gewichtsconsulente! Hoe fijn is dat? Ik zou als websitebezoeker – met overgewicht – meteen de telefoon grijpen! 😉

 

Bewustwoording: nog betere teksten leren schrijven?

Ik hoop dat deze schrijftips je helpen om sterkere teksten te schrijven voor je homepage (en natuurlijk de andere pagina’s op je website). Dat is een mooi proces van bewustwoording 😉 . Zodat jij die klanten aantrekt die bij jou passen, en waar jij (en je kassa) blij van worden.

 

Veel plezier en succes met schrijven! Heb je nog vragen? Mail me gerust via ilse@bewustwoording.nl of reageer onderaan dit blog. Heb je nog hulp nodig bij het schrijven van jouw teksten? Kijk dan op mijn eigen homepage hoe ik je help om betere teksten te schrijven! #justsaying 😉

 

Veel succes bij het schrijven van je teksten!
Ilse

 

schrijfcoach en marketingcoach
Bewustwoording.nl
ilse@bewustwoording.nl


PS: Heb je nu nog geen goed gevoel over de teksten op je homepage? Speciaal voor ondernemers die graag betere teksten willen schrijven, heb ik het gratis E-magazine Schrijven als een Pro gemaakt. Hoe laat je jouw klant sneller JA tegen JOU zeggen? Hoe voorkom je een van de allergrootste fouten in marketingteksten? Ik laat je ook het verschil zien tussen sterke en minder sterke teksten. Als extraatje krijg je bovendien een gratis stappenplan storytelling en een gratis checklist om te leren schrijven als een pro. Wil jij meer leukere klanten aantrekken? Blijf niet langer afwachten, want het zou zonde zijn als jij klanten misloopt! Download hier jouw eigen gratis E-magazine!

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach, storyteller en tekstschrijver. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.