Zo haal je WEL jouw ideale klanten binnen met je teksten

marketing, marketingteksten, salesteksten, verkopen, verkooptekst, blog, website, verkoopteksten, marketing, schrjifcoach, copywriter, ilse de boer, bewustwoording, schrijfcoaching, marketingcoach, ondernemerscoach

Bewustwoording: Overtuigen met taal 

 

Overtuigen is verkopen. Dat geldt voor alle marketingteksten die je schrijft. Maar hoe schrijf je dan overtuigende teksten voor je website of je social media? Hier kun je mooi – heel bewust – wat tactische psychologie en natuurlijk slim gekozen woorden inzetten! Een kwestie van bewustwoording.

 

De eerste voorwaarde voor overtuigende marketingteksten is namelijk dat jouw ideale klant zich herkent in jouw woorden. Want zonder die herkenning kun je jouw doelgroep nu eenmaal ook niet overtuigen.

 

In dit blog geef ik je een aantal schrijftips voor marketingteksten waarin jouw ideale klant zich direct herkent. Zodat die leuke klanten eerder met jou een afspraak willen maken!

 

Hele andere woorden


Het valt me op tijdens mijn schrijfcoaching, dat veel ondernemers onbewust hele andere woorden kiezen als ze marketingteksten gaan schrijven dan wanneer ze mij enthousiast over hun bedrijf vertellen.

 

Want de teksten op hun site zijn vaak nog wat formeel en zakelijk. Afstandelijk. De woorden die ze kiezen, passen dus eigenlijk helemaal niet bij wie ze zijn. Daarom passen die woorden ook niet bij hun ideale klant! 

 

Woorden die niets zeggen

Stel je richt je als coach op vrouwen met een burn-out. Een voorbeeld van een tekst die ik soms zie op de site van coaches is:
“Wil je weer in je kracht gezet worden na je burn-out?”

 

Deze woorden zouden de meeste vrouwen met een burn-out zelf niet gebruiken. Dus zal deze tekst hen niet aanspreken. Laat staan dat deze tekst hen enthousiast maakt om voor jou als burn-outcoach te kiezen. Het gevolg: deze tekst ‘doet’ hen letterlijk niets.

 

Wat wil jouw ideale klant wél lezen?

Wat wil iemand met een burn-out dan wél  lezen? Het antwoord daarop is simpel: jouw ideale klant wil de woorden lezen, die ze zelf gebruiken. Als ze bijvoorbeeld klagen of mopperen tegen familie of vrienden over hun burn-out.

 

Als iemand met een burn-out gaat googelen voor hulp, zal diegene ook niet intypen: ‘Hoe word ik weer in mijn kracht gezet na mijn burn-out’. Iemand met een burn-out zal wel googelen op: ‘hoe kom ik uit mijn burn-out’. Of ‘tips bij een burn-out’.

 

Wat zegt je klant zelf?

Vrouwen met een burn-out zullen niet zo snel tegen hun familie of vrienden zeggen:

 

“Ik wil zo graag in mijn kracht gezet worden.”

 

Ze zullen eerder zeggen:

 

“Ik ben zo ontzettend moe. ‘s Ochtends ben ik mijn bed niet uit te branden, en ’s avonds zit ik als een dood vogeltje op de bank. Mijn huis is een bende. ’s Nachts lig ik alleen maar te malen. Als ik aan mijn werk denk, schiet ik helemaal in de stress. Ik loop de hele dag te katten op mijn man en kinderen. En daar baal ik van.

 

Ik wil me gewoon weer blij voelen. Ik wil weer zin hebben in mijn werk. Ik wil dat het thuis gezellig is, met mijn man en kinderen. Ik wil weer leuke dingen doen met mijn vriendinnen.”

 

Zie je het verschil in taal?


Ok, het laatste voorbeeld is een stuk uitgebreider, maar zie je het verschil in taal? Taal kan je namelijk zoveel vertellen over de belevingswereld van jouw klant. Je kunt uit hun woorden ook aflezen wat ze graag willen bereiken door de hulp in te roepen van (in dit geval) een burn-outcoach!

 

Wat jouw klant in zijn/haar eigen woorden zegt welk gevoel hij of zij wil bereiken, is voor jou als ondernemer hele belangrijke informatie voor de beschrijving van jouw aanbod.

 

Schrijftip: de woorden van je klanten

Mijn tip: hou in de gaten welke woorden jouw klanten zelf kiezen als ze bij jou komen. Hoe je dat doet? Luister goed welke woorden je klanten zelf gebruiken om uit te leggen waar ze mee zitten, en waarom ze bij jou komen? Letterlijk.

 

En minstens zo belangrijk: Wat willen je klanten graag bereiken? Hoe willen ze zich graag weer voelen? En wat zeggen ze over het resultaat dat ze samen met jou hebben geboekt? Gebruik die woorden in jouw marketingteksten!

 

Ook jij kunt goede teksten schrijven


Ik kan het niet vaak genoeg roepen: Hoe beter je schrijft, hoe beter je verkoopt! En hoe beter je jouw doelgroep bepaalt, hoe beter je jouw teksten daarop kunt richten.

 

Wil jij graag de juiste klanten aantrekken? Klanten waar jij blij van wordt? Kijk dan nog eens met een kritische blik naar de teksten op je site (inclusief je blogs).

marketing boost, marketing, bewustwoording, ilse de boer, schrijfcoach, marketingcoach, schrijven, schrijftip, gratis sessie, bloggen, blog, blogger, blogtip, teksten, homepage, teksten homepage


Gratis feedback op je teksten? 

Heb je nog vragen of hulp nodig bij het schrijven van jouw  overtuigende teksten? Mail me gerust via ilse@bewustwoording.nl of reageer onderaan dit blog.

 

Veel schrijfplezier!

Ilse de Boer

schrijfcoach, storyteller en marketingcoach
Bewustwoording.nl
ilse@bewustwoording.nl

 

PS: Herkennen jouw ideale klanten zich meteen in jouw teksten? Mocht je daarover twijfelen, bel me dan een keer voor jouw gratis Marketing !BOOST! sessie. Dan kijken we samen even naar jouw doelgroep, en hoe we jouw teksten nog beter kunnen toeschrijven naar jouw ideale klant. Gun het jezelf (en je klanten). Ik beloof je dat ik je minimaal 2 tips geef die je meteen kunt gebruiken. Zodat jij die leuke klanten aantrekt die nu nog voor jouw concurrent kiezen…

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

1 reactie

  1. Miranda op 12 oktober 2019 om 09:19

    Goedemorgen Ilse,

    Ik wil vragen of je mee zou willen kijken. Ik heb een prachtige website, maar de pagina van flowdagen wil ik omgooien. Maar poehhh ik kom er niet uit. Ik hou van bewegingen in de vorm van dans in combinatie met persoonlijke ontwikkeling. Dat wil ik gaan doen met de flowdagen, maar hoe zet je dit goed neer zodat mensen echt een goed beeld krijgen van de flowdagen..?

    Ik wil graag een keer contact met je zodat ik weet hoe te beginnen.

    Fijne dag
    Groetjes Miranda de Bunje



Hebben? Klik op de afbeelding! :-)

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en storyteller! Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

CONTACT

Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl

KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01