Welke teksten pas echt FOUT zijn…

bewustwoording, ilse de boer, schrijven, teksten, website, webteksten, copywriting, copywriter, tekstschrijver, teksten schrijven, ondernemer, ondernemen, zzp, taal

“Ja maar Ils, is deze tekst op mijn website eigenlijk wel goed?”

Je wilt niet weten hoe vaak ik deze vraag krijg… Mijn antwoord hierop is simpel: voor mij zijn teksten niet snel ‘fout’. Zodra ik deze vraag krijg van een ondernemer, gaan bij mij echter direct mijn alarmbellen af. In 9 van de 10 gevallen zit er dan namelijk iets niet lekker met hun teksten!    

 

Valkuil: schrijven zoals dat moet of hoort


Veel ondernemers schrijven namelijk teksten op de manier zoals ze vinden ‘hoe dat hoort’. Of op de manier waarop anderen vinden ‘hoe dat moet’. Ze schrijven dan teksten die helemaal niet goed bij hen passen. Dus voelen deze woorden diep van binnen helemaal niet goed.  

Geloof me: dit gaat vroeg of laat wrikken. Deze week sprak ik zelfs drie hele verschillende onderneemsters, die elk niet happy waren met hun teksten. Ze waren ooit enthousiast begonnen met het zelf schrijven van hun teksten, en waren best blij mee met hun teksten.


Kritiek op je teksten (au) 


Hun trots en blijdschap verdween echter razendsnel toen ze (ongetwijfeld goedbedoelde) feedback kregen. Gevraagd of ongevraagd. Vaak door mensen die weinig verstand hebben van het schrijven van goede teksten.
“Nee, dat moet je zo niet zeggen.”
“Nee, dit kan echt niet.”
“Nee joh, dat zou ik echt niet zo schrijven, hoor. “
“Nou, dat is wel heel zweverig.”
“Nou, dat is wel heel stellig.”


Onzeker worden van je teksten


Het gevolg: verwarring en onzekerheid. En zelfs buikpijn en slapeloze nachten. Een van de onderneemsters die ik sprak, stond zelfs op het punt om maar helemaal te stoppen met haar bedrijf. Terwijl het echt zo’n gaaf mens is, met een prachtige missie en een prachtig verhaal. En ook nog eens een kei in haar vak!   


Writer’s block


En daar krijg ik op mijn beurt dan weer buikpijn van. Jemig. Want het kan toch niet de bedoeling zijn dat je ZO onzeker wordt van je teksten op je website?

Het kan toch niet zo zijn dat je totaal geen zin meer hebt om iets te delen op Facebook, Instagram of Linked-in? Laat staan dat je nu nog zelfverzekerd een enthousiaste mailing aan al je klanten mailt… Het zou toch eeuwig zonde zijn als je een writer’s block zou krijgen? 

 

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je zelfs wilt stoppen met je eigen bedrijf, omdat je voelt dat je teksten niet (meer) goed genoeg zijn? 

 
Geen klanten aantrekken


Ook jouw klanten zullen het op hun beurt voelen als je teksten niet bij je passen. Omdat de onzekerheid in jouw verhaal is geslopen, kom je vaak (te) aarzelend uit je woorden als je potentiële nieuwe klanten spreekt. Hoe jammer is dat?

 

Want de kans is groot dat die nieuwe klant afhaakt. En komen jouw droomklanten op je website, dan klikken ze teleurgesteld weg. Want ze vinden niet wat ze zoeken. Ze lezen niet wat ze willen lezen.


Te weinig klanten (of de verkeerde klanten) aantrekken


Je teksten raken niet, omdat je niet jezelf bent gebleven. Omdat je de veilige middenweg hebt gekozen: niet je eigen weg en niet je eigen woorden. Jouw eigen energie zit er niet in. Dus krijg je geen of te weinig nieuwe klanten. Of de verkeerde klanten, waar jij echt niet blij van wordt.



Taalfouten en typefouten


Taalfouten, typefouten, die d’s en t’s? Dat is gelukkig vrij snel te fixen. Wat extra marketingtechnieken in je tekst? Zo geregeld. Betere call-to-actions? Zo gepiept. Ook daar zijn schrijfcoaches voor ? (met zelfs gratis telefonische feedbacksessies van 20 minuten) ?

Je teksten worden pas echt een probleem voor jouw bedrijf (en vooral voor jezelf), als je er zelf niet (meer) achter staat. Als je er onrustig en onzeker van wordt. Als jouw lol in het ondernemen is verdwenen.


Echt foute teksten


Daarom is naar mijn mening een tekst pas echt FOUT als de tekst niet bij je past. Als je daarom niet (meer) durft te laten zien en te vertellen wie je bent. Als je niet meer stellig durft te zijn, omdat anderen onterecht beweren dat dit jouw klanten afschrikt.

Dit kan natuurlijk gebeuren, maar hey, dan zijn dat niet jouw ideale klanten. Als klanten niet bij jou passen (om wat voor reden dan ook)? Dan is dat helemaal ok. Dan kan dat maar beter meteen duidelijk zijn. Toch?



Teksten waar je trots op bent


Goede teksten moeten jou juist vleugels geven. Ze moeten een boost zijn voor je zelfvertrouwen en een boost voor je bedrijf. Dat je glunderend naar bijvoorbeeld je website kijkt en denkt: “YEAH. Dit ben ik. Hier ben ik trots op. En laat nu die gave klanten maar komen.”



Bewustwoording: het is JOUW verhaal


Er is niemand die jouw verhaal zo goed kan vertellen zoals jij. Met jouw prachtige smile en jouw aanstekelijke enthousiasme. Vol trots vertellend over jezelf en je bedrijf.

Als je weer beseft waarom je doet wat je doet, als die leuke klant helemaal blij bij jou de deur uit gaat. Omdat jij voor hem of haar het verschil kon maken. Als je je daarvan (weer) bewust bent. Als je daarvoor de juiste woorden hebt gevonden. DAT is waar bewustwording als ondernemer en bewustwoording voor mij om draait. Daar zit je hart. Je groei. De motor en het vliegwiel van je bedrijf.


Jij bent de expert


Laat je daarom niet uit het veld slaan door wat anderen – die er misschien helemaal niet zoveel verstand van hebben – van jouw teksten vinden. Kies je eigen woorden.

Vertrouw op je gevoel. Vertrouw op jezelf! Jij kent jezelf. Jij hebt verstand van jouw vak. Jij weet als geen ander waar jouw klanten naar op zoek zijn. Jij weet als geen ander hoe je jouw klanten het beste kunt helpen. Jij weet ook als geen ander welke klanten je wel of niet wilt helpen. Jij bent jouw bedrijf.



Opbouwende feedback


Natuurlijk is feedback van anderen fijn. Begrijp me goed. Als diegenen maar weten waar ze het over hebben. Als die anderen maar mild zijn. Als die feedback maar opbouwend is, en goed onderbouwd. Feedback is fijn. Om bijvoorbeeld samen te kijken of je teksten wel duidelijk genoeg zijn voor een ander.

Iets wat voor jou logisch is, is voor een ander misschien helemaal niet zo logisch. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat jouw teksten de aandacht trekken van jouw ideale klanten. Dat jouw eigen woorden jouw eigen ideale klanten overtuigen om juist voor jou te kiezen.



Kritiek lekker laten gaan


En echt: als die enorm nuchtere man in je omgeving (of die harde zakentante in je netwerk) jouw teksten ‘zweverig’ vindt, dan hoeven jouw prachtige teksten helemaal niet zweverig te zijn. Om maar iets te noemen. Als jouw ideale klant zich maar in jouw teksten kan vinden!

Want ik durf namelijk te beweren dat die ‘feedbackers’ – in de meeste gevallen – niet jouw ideale klanten zijn. Dus zullen jouw teksten hen minder aanspreken. Dus: even slikken, diep ademhalen en vooral lekker laten gaan.



Passen jouw teksten wel bij jou? 


Passen jouw teksten wel bij jou? Krijg jij een goed gevoel van jouw teksten en ben je supertrots op je website? Of heb je hier nog iets te doen? Beloof me dat je niet blijft wachten tot er een goed moment komt. Dat moment is nu. Want waarom zou je nog langer wachten?



Aan de slag met jouw teksten 


Ga met je teksten aan de slag, en zorg ervoor dat jij en je klanten weer blij worden van jouw teksten. Beloof me dat je altijd op je gevoel vertrouwt.

Diep van binnen weet je donders goed wat jouw intuïtie je influistert. Luister ernaar, en laat je niet uit het veld slaan door de mening van anderen. Hoe goedbedoeld ook. #justsaying

Veel schrijfplezier en inspiratie!

Ilse



PS: ? herken jij jezelf hierin? Geloof me, je bent niet de enige. Met de drie dames is het overigens helemaal goed gekomen: na hun schrijfcoaching bij mij zijn ze weer trots op hun website. En ze hebben weer superveel zin om te ondernemen. Daar werd ik dan weer helemaal blij van. ?

? Wil jij ook een keertje overleggen over jouw teksten? Laten we gewoon een keer bellen! Het kost je niets, alleen 20 minuten van je tijd. Meld je gratis aan via www.bewustwoording.nl/marketing-boost/. Ik beloof je dat je je daarna al een stuk beter voelt over jouw teksten.

? Wil je uitgebreider samen aan de slag met jouw teksten, en de milde, onderbouwde feedback van iemand die er wel verstand van heeft? ? Via Skype of bij in Amsterdam? Klik hier.

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Hebben? Klik op de afbeelding! :-)

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en storyteller! Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

CONTACT

Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl

KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01