Hoe jouw woorden jou flink kunnen beperken

Vorige week had ze een gratis telefonische sessie met mij gepland. Want deze onderneemster kreeg maar geen nieuwe klanten. Of ik eens kon meekijken naar de teksten op haar website? Tuuuurlijk. Leuk! Aan de telefoon vertelde ze me dat ze ‘ontspannende massages en zo gaf, die je ook energie en zo geven’.

 

Het hoge woord eruit

Lekker: ontspannende massages. Meer energie. Dat klonk goed. Maar deze woorden waren mij nog niet concreet genoeg. En ergens wist ik dat er nog iets ‘ontbrak’. Noem het intuïtie. Noem het ervaring. Maar na enig voorzichtig doorvragen kwam het hoge woord er toch uit.

“Nou uhm, eigenlijk geef ik *ze kucht even* healings. Maar ja dat snappen mensen niet. Dat vinden ze raar en zo. Zweverig en zo.


Alarmbellen


Van dat soort uitspraken ga ik AAN. Omdat hier mijn ‘gemiste kansen-alarmbellen’ afgaan. Dus ik vertelde haar dat het mij opviel dat ik – op haar hele website – nergens het woord healings had gelezen. Want ik ben dol op healings, dus dan was dit woord me zeker opgevallen.

Even bleef het heel stil aan de andere kant van de lijn.


“Dat snappen mensen niet”


“Nou ja, wat ik al zei”, antwoordde ze wat schoorvoetend. “Want dat woord snappen mensen niet.” Ik hoor haar aan de andere kant van het land teleurgesteld haar schouders ophalen.

Ik moest gelijk denken aan mijn vorige blog over het gebruik van het woord mensen op je website. (Mocht je ‘m gemist hebben, lees ‘m hier.) ?


Behálve deze mensen dan natuurlijk…

Ik antwoordde dat ik dat snapte.
“Want niet alle mensen op de hele wereld snappen het woord healing.
– Behálve dan de mensen die het woord healing al kennen.
– Behálve mensen die nieuwsgierig zijn naar healings en die ook open staan voor healings.
– Behálve mensen die allang weten hoe mooi, bijzonder en gaaf healings zijn.
– Behálve mensen die op dit moment – snakkend naar een healing – op internet zitten te googlen naar de woorden healing en healer. Naar een prachtige healer zoals jij, die prachtige healings aanbiedt.”


Kwartje *katsjing*


Toen ik haar dit vertelde, bleef het nog langer stil dan eerst. Tot ik ergens een flink kwartje hoorde vallen.

*KATSJING*

“Dus ik moet juist wél het woord healing gebruiken?”


Jouw keuze!


Uhm. Ach. Van mij MOET je niks. Jouw keuze. Ik zou het wel heel slim vinden om dit te doen. ? Want waarom zou je willekeurige mensen, die jou en jouw aanbod helemaal (nog) niet kennen, proberen te overtuigen om voor jou te kiezen? Met een aanbod dat ook nog eens vrij vaag (sorry!) is verwoord? Dat wordt nogal een uitdaging…


Hoe concreter hoe beter


Mijn schrijfmotto is: hoe concreter hoe beter. Hoe specifieker je jouw diensten of producten benoemt, des te meer herkenning, aanknopingspunten en mogelijke aankoopbeslissingen je creëert voor jouw ideale klanten. En dat zijn nu eenmaal niet alle mensen op de hele wereld.


Waarom moeilijk doen?


Dus: waarom zou je tijd, moeite en geld investeren in het overtuigen van mensen die helemaal niet jouw doelgroep zijn? Terwijl er al heel veel andere mensen – jouw ideale klanten – al WEL zo ver zijn dat ze juist specifiek naar iemand zoals jij zoeken, met jouw specifieke aanbod? Naar woorden zoals healing en healer, om nog maar even dit woord als voorbeeld te gebruiken.

Waarom zou je het jezelf moeilijk maken? 


Moed moet

En ja. Kiezen als ondernemer voor een specifiek aanbod en specifieke klanten vergt moed. Veel moed. Want stél je voor dat mensen er iets van vinden. Dat mensen je – bijvoorbeeld – ‘zweverig’ vinden (denk je). Ik kan je garanderen: mensen gaan er inderdaad wat van vinden als je jouw eigen keuzes maakt. En dat kan zowel positief als negatief zijn.

 

Niet jouw ideale klanten


Misschien zijn die mensen ook wel je familie, vrienden, vage kennissen en/of volslagen onbekenden. Misschien hebben die mensen ongevraagde kritiek of goedbedoelde feedback (lees: ergens toch ook wel kritiek). Au.

Die mensen zijn echter niet jouw ideale klanten. En dat is helemaal okay. Daar zijn weer andere ondernemers voor die beter bij hen passen. ?


Wél jouw droomklanten


Hoe zou het zijn als je juist wél die mensen aantrekt die wél jouw droomklanten zijn? Die dolgraag een afspraak met jou willen maken vanwege jouw uitgesproken, bewust verwoorde aanbod? Omdat je ook nog eens enorm goed bent in je vak? Omdat je het waard bent?


Jouw (eigen)waarde


Jouw ideale klanten zijn (ook) die klanten die – nu nog – hard op zoek zijn naar jouw expertise en ervaring. Of naar jouw producten. Naar jouw hulp. Dus is het essentieel dat je ook – nee: JUIST! – glashelder hebt (en voelt) wat jouw waarde is. En dat je ervoor durft uit te komen wat jouw – ik zou bijna zeggen héaling ? – power is. Dat je het lef hebt om te zeggen wat jouw specialiteit is.

 

Lef van bewustwoording


Want jouw specialiteit is de reden waarom jouw ideale klanten juist voor jou kiezen. Dan is het dus essentieel dat je het lef hebt om voor jouw specialiteit en vooral jouw waarde te gaan staan. Dat je dus het lef hebt om dit – heel bewust – zo helder en concreet onder woorden te brengen. Dat je het lef hebt om dat op je website te zetten. Op je social media. En alle andere mogelijke plekken. Ook dat is een kwestie van bewustwoording. En vooral even diep adem halen. ?


En?


Hoe zit dat bij jou? Haal jij nu het maximale uit je teksten? Durf jij te staan voor jouw woorden en jouw waarde? Of heb je hier misschien nog iets te doen? Laat het me weten, ik ben er benieuwd naar!

Liefs, Ilse



PS: Oh en die healer appte me de volgende dag dat ze de halve nacht wakker had gelegen, omdat ze opeens allerlei nieuwe inzichten en ideeën had gekregen. Omdat ze AAN stond. Omdat haar healerlef aan stond. Omdat het kwartje van haar eigen waarde was gevallen. Hoe gaaf! Deze week zijn we meteen begonnen om samen al haar teksten te herschrijven. Ik hou ervan. Meteen doorpakken. Wil jij ook vooruit? Boek dan een gratis feedbacksessie van 20 minuten. Of pak meteen door: kom langs in Amsterdam voor jouw eigen bewustwoordingsessie met persoonlijke schrijfcoaching! Leuk! ?

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Hebben? Klik op de afbeelding! :-)

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en storyteller! Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

CONTACT

Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl

KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01