Bewustwoording: Omgaan met kritiek (uhm feedforward)

Bewustwoording omgaan met kritiek

Misschien herken je het wel. Je hebt je hele ziel en zaligheid in je tekst gelegd. Je hebt er je stinkende best op gedaan. En je bent er hartstikke trots op. Gelukkig maar, want je bent er uren mee zoet geweest. Trots deel je je tekst met de hele wereld. En dan… Krijg je nare reacties in de comments. Au. Wat nu?


Iedereen heeft een mening
We zijn allemaal anders. Jij, ik. Je (con)cullega. Je docent/trainer/opleider/coach. Je cliënten. Je eventuele partner of kinderen. Je familie. Vage kennis. Volslagen onbekende… En iedereen vindt wat van je teksten. Of je dat nou leuk vindt of niet. Want iedereen heeft een andere visie en eigen mening.


Snel mening spuien

In onze digitale wereld van tegenwoordig – waarin iedereen maar constant online lijkt te zijn – is het oh zo makkelijk om die mening meteen maar snel even te spuien. In de comments op Facebook. Of Instagram. Op LinkedIn. Of onder je blog op je website. Gevraagd of ongevraagd. Soms zonder nadenken of bezinning. Soms als goedbedoelde feedforward. Soms als uitlaatklep voor die lezer.

 

Helemaal niet leuk (au)
Laten we eerlijk zijn: het is gewoon niet leuk om negatieve reacties te krijgen. Helemaal niet leuk zelfs. Ook al kun je daar misschien verstandelijk wel mee omgaan (‘iedereen mag zijn eigen mening hebben’), toch vóélt dat nu eenmaal niet zo! Au. Meh. Stom! Want je tekst gaat over iets wat jou nauw aan het hart gaat. Over een onderwerp dat voor jou belangrijk is. En een tekst waar jij heel veel tijd en energie hebt gestoken. Je hele ziel en zaligheid misschien wel. En ja, dat  maakt het ook meteen kwetsbaar. Je hebt vast de boeken van Brene Brown over dit onderwerp gelezen…

 

Een aantal pleisters op de schrijfwonde:
Als schrale troost heb ik een een paar kleine pleisters op de schrijfwonde: 😊
– Je bent niet de enige die dit soort negatieve reacties ‘heul stom’ vindt. Dat zijn ze natuurlijk ook. 😉 Tsk! Maar… Er zijn nu eenmaal altijd mensen die graag commentaar leveren. Al dan niet terecht of gepast. Adem in. Adem uit. En door.

– Misschien kun je iets van die kritiek feedforward leren. Kennelijk heeft jouw bericht iemand geraakt in een negatieve emotie. Of is zijn/haar vooroordeel of een bepaald idee bevestigd. Zou het dan niet een mooie kans zijn om dit te gebruiken als inspiratie voor een nieuw blog? #justanidea…

– Niet iedereen heeft verstand van het onderwerp waarover je schrijft. Of affiniteit. En soms hebben mensen gewoon een andere mening. En dat is ook okay. Adem in. Adem uit. En door…

– En… chocolade helpt altijd 🙂

 

Voor hen doe je het!
Maar!!! Er zijn óók altijd mensen die blij zijn met jouw tekst. Omdat jouw woorden, jouw boodschap, hen helpen. Hen inspireert. En steunt. Het jammere is dat je die dankbare mensen minder vaak hoort. Het lijkt soms wel makkelijker om naar te reageren dan complimentjes te geven. Maar weet dat die dankbare mensen er zéker zijn. En: voor hen doe je het… Of ze nou uiteindelijk klant bij je worden of niet…

 

Meer tips of inspiratie?
Wil je meer tips hoe je met al dan niet gevraagde feedforward kunt omgaan? Even uitmopperen in mijn luisterend oor (Mag hoor!)? 😊Of wil je inspiratie voor je nieuwe blogs? Of andere teksten? Meld je dan aan voor je gratis inspiratiesessie van 20 minuten. Dan zet ik mijn inspiratie ook even voor jou aan! Leuk!

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Hebben? Klik op de afbeelding! :-)

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en storyteller! Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

CONTACT

Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl

KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01