Schrijftip 7: Gebruik verliestaal
Misschien denk je nu bij jezelf: ‘Huh? Verliestaal? Heb ik iets gemist?’ No problem! In dit blog leg ik je uit wat verliestaal is. En hoe je verliestaal slim kunt inzetten om je lezers te overtuigen om juist met JOU in zee te gaan!
Wat is verliestaal dan? Mijn definitie van verliestaal is: ‘Je lezer beïnvloeden door een doemscenario te schetsen.’ Het is een techniek die veel in (neuro)marketing wordt gebruikt. Je speelt dan in op de oeroude angst van de mens (in het geval van jouw teksten: jouw lezers) om iets te missen. Om iets niet te weten of ergens niet bij te horen. Of iets niet goed te doen. Onbewust willen we namelijk altijd de (mogelijke) stress van verlies vermijden.
FOMO
In het Engels noemen ze dit verschijnsel van iets niet willen missen FOMO (Fear Of Missing Out). Wist je dat onze beslissingen (en dus ook ons aankoopgedrag) worden voor 95% bepaald door ons onderbewuste? We blijken ook twee keer zo hard onze best te doen om verlies te voorkomen dan winst te behalen. Het is dus slim om hiervan gebruik te maken in je marketingteksten!
Herkenbare voorbeelden van FOMO
Ik durf te wedden dat de volgende voorbeelden je bekend voorkomen. Verliestaal wordt namelijk heel veel gebruikt in bijvoorbeeld reclames en marketingteksten.
– Mis deze aanbieding niet. Klik hier…
– Vol = vol
– Nog slechts 3 kamers beschikbaar
Je bent ze vast tegengekomen!
Help?!
Ben jij nu bang dat je niet genoeg gebruik maakt van deze slimme schrijftechniek? No worries. 😉 Ik help je graag om te zorgen dat jouw ideale klanten niet afhaken bij jouw teksten. Nieuwsgierig? Ik heb deze week nog een paar plekken beschikbaar (echt waar) voor mijn schrijfcoaching of een gratis telefonische inspiratiesessie van 20 minuten. Dan zorgen we er samen voor dat jouw lezers eerder een afspraak bij jou willen maken dan bij die ene concullega…
Bonustip: lees ook mijn blog over winsttaal!
Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.
Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!
Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach en storyteller! Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij
Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!
Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?
Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!
CONTACT
Bewustwoording.nl
Ilse de Boer
Admiraal de Ruijterweg 55-3
1057 JW Amsterdam
ilse@bewustwoording.nl
KvK 34296021
BTW: 1852.15.269.B.01