Waarom alleen je eigen woorden succesvol zijn

Succesvolle teksten

Haar website klopte niet. Dat voelde ze zelf ook. Daarom belde ze me wat aarzelend. ‘Ils, kun je meekijken met mijn site. Want ik word er niet blij van. En nog erger: ik krijg dus ook geen nieuwe klanten.”

 

Ze is een leuke, talentvolle coach die ik al jaren ken. Ze coacht carrièrevrouwen om met hun hooggevoeligheid om te gaan, in een wereld die vaak door mannen wordt gedomineerd. En als ik het iemand gun om succesvol te zijn, dan is zij het wel (jou uiteraard ook he 😉). Dus schuift ze – een tikkeltje sip – bij me aan met haar laptop. Een grote kop koffie erbij (en natuurlijk een grote schaal chocoladekoekjes). Altijd fijn. 😉

Niet passend


Het eerste dat mij opvalt is dat haar homepage helemaal niet bij deze sprankelende onderneemster past. Een gelikte foto prominent bovenaan de pagina: van een serieus kijkende vrouw in een mantelpakje, zittend achter haar laptop in een saai kantoor. Duidelijk een stock-foto. Ook haar eigen foto op de homepage is wat formeel en geposeerd. Zo niet zichzelf! Meh.


Meh


Op de rest van haar homepage zie ik grote tekstvlakken met weinig witregels ertussen. Lange zinnen vol ‘holle managementtaal’ zoals ik dat noem. Call-to-actions die mij in ieder geval niet inspireren om in actie te komen. Meh. We worden er allebei niet zo blij van.


Meer meh


En mijn vermoeden klopt dat ook haar ideale klant dat meh-gevoel krijgt. Want nieuwe klanten krijgt ze vooral uit haar netwerk. Als ze die hooggevoelige vrouwen uit haar doelgroep ‘live’ ontmoet. Als ze haar leuke, sprankelende zelf is. Als ze die benodigde verbinding kan maken met andere hooggevoelige vrouwen.


Acute schrijfkramp


Haar website laat echter een heel ander beeld zien: van haar ideale klant én van zichzelf. En dat geldt ook voor haar teksten. Deze onderneemster schoot bij het schrijven van haar teksten namelijk in een acute schrijfkramp. Want die teksten, die moesten natuurlijk wel he-le-maal perfect zijn om bij die grote opdrachtgevers binnen te komen (no pressure natuurlijk *kucht*).


Wekenlang ploeteren


Ze heeft zelf wekenlang op die teksten zitten ploeteren, en zo enorm haar best gedaan. Want ze wil het laatste kwartaal van dit jaar alles op alles zetten om nieuwe klanten te vinden, anders moet ze haar bedrijf en daarmee haar droom opgeven. Dus ging ze schrijven, schrijven, schrijven. Schrappen. Eindeloos herschrijven. En toch? Meh. Het was het niet.


Niet haar eigen teksten


In haar ijver had ze namelijk ook urenlang websites van grote bedrijven én collega’s uit het vak bekeken. En hier en daar wat zinnen ‘geleend’. Daar ben ik sowieso geen voorstander van (al is het uiteraard alleen maar vanwege copyright en zo). Het gevolg? De woorden die ze had gekozen voor haar website, waren gewoon niet ‘eigen’. Letterlijk niet ‘van haar’: in verschillende stijlen en vooral zonder haar eigen energie.


En dan gaat ze AAN!


Ik stel haar daarom tijdens onze sessie een aantal bewuste vragen, en laat haar volop vertellen. Ik vraag door. Focus. En vooral: ik geniet. Want als ik langer naar haar luister, hoor ik de ene na de andere prachtige volzin en oneliner uit haar mond komen. Ze leeft helemaal op. Maakt enthousiaste gebaren. Lacht. Straalt.


Haar enthousiasme en energie


Ik zie haar enthousiasme en energie. Ik zie en hoor waarom ze zo blij werd van haar werk en die dankbare hooggevoelige klanten. Omdat die hooggevoelige vrouwen zo blij worden van haar als inspirerende coach.


Leve de “Ilse-steno” 😉 


Daarom schrijf ik razendsnel met haar mee. Mijn pen vliegt als een malle over mijn schrijfblok. Al die prachtige volzinnen en uitspraken schrijf ik – letterlijk – woord voor woord op. Gelukkig heb ik een soort “Ilse-steno” ontwikkeld, dus ik kan haar net aan bijhouden. Phew. Want ik weet dat dit de pareltjes van teksten zijn die we straks zo op haar site kunnen zetten.


Uit haar hart, tenen én diepste ziel


Want deze woorden komen rechtstreeks uit haar hart. Uit haar tenen en uit het diepst van haar ziel. Hier & nu komen haar woorden tot leven. Hierin zit die verbinding met zichzelf en haar favoriete hooggevoelige klanten. Hier gaat ze van AAN. Ik ook natuurlijk, YAY!

Niet van die zakelijke teksten vol ‘holle’ managementtaal die ze had geschreven omdat ze dacht dat dat zo hoorde, maar die elke eigenheid en sprankeling misten.


Zoals het heurt? (liever niet!)


En weet je? Dit zie ik zo vaak gebeuren. Ondernemers die schrijven ‘zoals het heurt’. Maar dat is niet zoals het naar mijn idee ‘heurt’: juist heel bewust je éigen woorden kiezen. Bewust wo(o)rden waar jij blij van wordt: #bewustwoording!

Daarom is kiezen voor je eigen woorden voor mij een van DE voorwaarden voor succesvolle teksten! Omdat je teksten dan helemaal goed voelen en kloppen bij wie jij diep van binnen (en daar buiten) bent. Als ondernemer en als gewoon jezelf. En als je daar concessies aan gaat doen? Meh. Dat voelen ook jouw lezers (jouw ideale klanten): die haken niet aan maar haken juist af.  


“Het moet er alleen nog even uit”


Veronique Prins, mijn fantastische businesscoach, zei ooit tegen mij toen ik zelf nog worstelde om onder woorden te brengen wie ik zelf nou eigenlijk was: “Het zit er allemaal al in, het moet er alleen nog even uit.” En ze had gelijk. Uiteraard 😉


Samen kom je verder


Ik ging samen met Veronique aan de slag, omdat ik in mijn eentje niet verder kwam. De onderneemster uit dit voorbeeld hielp het juist om tegen mij aan te praten in plaats van zelf eindeloos te gaan typen. Al vertellende is ze op haar best. Niet als ze in haar uppie op haar laptop aan het ploeteren is met haar teksten.


Wat werkt voor jou? 


Zijn jouw teksten nu echt toe aan een update, omdat ze niet meer goed voelen? En nog belangrijker: omdat je geen klanten aantrekt? Kijk vooral wat werkt voor jou! Zelf typen, met iemand sparren en dan zelf uitwerken of helemaal door iemand laten uitwerken. Zoals door een leuke, ervaren schrijfcoach/tekstschrijver. 😉

Beloof me wel dat je IETS doet en niet wekenlang in je eentje blijft doorploeteren. Want dat is zonde van je tijd. En van het gemis aan omzet. Toch?

Groetjes,


Ilse


www.bewustwoording.nl

PS: En kies je toch voor die ene leuke, ervaren schrijfcoach? Klik hier, dan gaan we samen aan de slag. Regel ik de koffie en de chocoladekoekjes (andere verzoeknummers qua koekjes zijn ook welkom natuurlijk). 😉

Vind je dit bericht interessant? Deel het via onderstaande buttons.

Laat een reactie achter





magazine, gratis magazine, gratis e-magazine, bewustwoording, schrijfmagazine, schrijven, teksten, schrijfcoach, schrijven als een pro, copywriting, tekstschrijver,

Download nu GRATIS het nieuwe E-magazine Schrijven als een Pro!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Foto Ilse groen jurkje groene achtergrond PhotoA.nl_180105_62689_M

Hi! Ik ben Ilse de Boer, schrijfcoach, storyteller en tekstschrijver. Worstel jij nog met het schrijven van je teksten? Voelen ze nog niet goed, of trek je nu nog te weinig leuke klanten aan? Ik help ook jou graag om betere teksten te schrijven om jouw ideale klanten aan te trekken! Lees meer over mij

Ben je nog niet happy met jouw teksten? Loop je vast met schrijven? En wil je graag dat ik even met je mee kijk? Meld je gerust aan voor jouw gratis telefonische sessie van 20 minuten! Ik beloof je dat je daarna een stuk blijer bent met je teksten!

Wil je elke twee weken – helemaal gratis – slimme marketingtips én schrijftips ontvangen?

Mis ze niet! Laat geen omzet liggen en blijf je concurrenten een stap voor met jouw sterke teksten. Vul je naam en e-mailadres in, en alle schrijftips komen vanzelf in je inbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.